Sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys sier han er henrykt over konsernstyrets valg om å ansette Anders Opdahl. Selv er han både personlig venn av 41-åringen - og har jobbet tett på ham i 15 år.
– Jeg kan vanskelig forestille meg en bedre kandidat til denne jobben enn Anders. Han har hjertet og sjelen godt plantet i journalistikken som en av landets aller dyktigste pressemenn, sier Nitteberg til Medier24 og legger til:
– Han forstår verdien av sterke lokale posisjoner som nyhetsformidlere i sine teiger og har gjennom årene utviklet seg til å bli en utmerket strateg med en solid dose kommersiell teft. Det er med andre ord et solid kinderegg av egenskaper som nå går til topps i Amedia, sier sjefredaktøren.
– Utålmodig og vil fremover
Han er trygg på at Amedias strategi blir videreført og utviklet under Opdahls ledelse.
– Anders har den gode egenskapen at han er utålmodig og vil fremover. Det skal han bare fortsette å gjøre, for det er det som gjør at han er kommet dit han er i dag.
– Hva tenker du om strategien videre? Nå er det norske markedet mer eller mindre konsolidert.
– Jeg har ikke tenkt så mye på den Sverige-biten, men det er viktig å være i hele Norge og bygge videre på det. Bare de siste årene har vi jo kjøpt Nordsjø media og det har poppet opp en rekke nyetableringer, så jeg er er sikker på at vi skal fortsette å utvikle oss videre i det norske markedet.
– Er det litt ekstra godt at det var Nordlys som fikk konsernsjefen?
– Haha. Jeg er veldig stolt over Anders nå. Det er hyggelig å se at folk fra denne landsdelen kan få så prestisjetunge jobber som det er å være toppsjef i Amedia. Det er ikke hver dag at en fra Troms/Finnmark klatrer til topps i en så viktig posisjon.
– Du har hatt han som sjef i 15 år. Er det egentlig du som blir sjefen hans nå?
– Hahaha. Ja, det vil du kanskje få Anders til å enten bekrefte eller avkrefte, men jeg vet at han kommer til å legge sjela si i å gjøre en god jobb uansett hvem som er under han, sier Nitteberg.
– Anders er en av oss
Også lenger nord for Nordlys' lokaler, hos Finnmarken i Vadsø, blir ansettelsen av Opdahl tatt imot med åpne armer.
– Dette blir veldig spennende. Vi ser jo på Anders som en av oss. Han hadde sine første arbeidsår i Finnmark Dagblad, og kjenner sånn sett hele konsernet. Dette er bare positivt, sier ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik til Medier24.
Hun beskriver Opdahl som en person «som får ting gjort».
– Han er en «doer», for å si det på godt norsk. Anders er full av ideer og pågangsmot, og er glad i å trykke på igangsett-knappen. Han vil komme til bordet med en offensiv tankegang, og er ikke redd for å prøve ut nye ting, sier Sandvik.
Hun tror blant annet Opdahl vil kunne få ytterligere fart på det digitale løftet i konsernet.
– Det er blitt tatt store digitale grep allerede, men det er litt forskjell på bedriftene i konsernet. Anders kan nok få mer fart på det digitale og få alle med, sier Sandvik.
Det digitale løftet tror også ansvarlig redaktør i Drammens Tidende, Espen Sandli, på.
– Med Anders blir Amedia ennå et knepp skarpere digitalt. Det blir nok et entusiastisk og engasjerende sted å være for alle oss som jobber fram plattformen for framtidas levedyktige journalistikk. Så ja, jeg gleder meg til fortsettelsen, skriver Sandli i en melding til Medier24.
– Det har vært mange spennende navn i debatten underveis, men jeg har hele tiden understreket viktigheten av å ha en sjef med redaksjonell bakgrunn. Det er jeg fornøyd over at vi fikk med Anders, legger Sandli til.
Kurerte tannpinen til BA-Sigvald
Ansvarlig redaktør Kirsten Marie Myklebust i Jærbladet sier de kom inn i Amedia-systemet i fjor og har ikke rukket å få så omfattende inntrykk ennå, men:
– Det vi har fått sett av Anders er positivt, så vi gleder oss. Det betyr også mye for oss at konsernsjefen også denne gang har redaksjonell bakgrunn.
– Hvilke utfordringer og muligheter er det viktig at konsernsjefen er klar over når det gjelder dere?
– Vi trenger å ytterligere forsterke digitaliseringen, men ikke minst at vi også henger med på produktutviklingen, sier hun og legger til at hun har gratulert han allerede på intranettet.
Hos Bergensavisen (BA) og ansvarlig redaktør Sigvald Sveinbjørnsson har Opdahl svært høy stjernestatus.
Sveinbjørnsson sier han ble overlykkelig over nyheten. Faktisk så lykkelig at lykken kurerte smerte.
– Da jeg våknet i dag tidlig hadde jeg veldig tannpine. Men den smerten ble enklere å bære da jeg så at Anders blir ny konsernsjef, sier han til Medier24.
– Anders har vært styreleder i BA i flere år nå, og han har vært en fryd å jobbe sammen med. Han er en energisk, visjonær og har pågangsmot. Han har også en viktig evne i at han lytter, sier Sveinbjørnsson.
– Opptatt av innhold
BA-sjefen mener Opdahls egen avisbakgrunn er gull verdt.
– Han er lokalavis-mann tvers gjennom. Det er veldig viktig, sier Sveinbjørnsson.
– Han har også jobbet tett sammen med Are Stokstad i mange år, og de har mange av de samme gode kvalitetene. Jeg tror ikke det blir en stor retningsendring for Amedia, legger han til.
Heller ikke hos Romerikes Blad forventer de en Amedia-revolusjon med Opdahl bak styrespakene, sier ansvarlig redaktør Magne Storedal.
– Amedia har vært en sammenhengende suksesshistorie under Are Stokstads ledelse. Det er ingenting som roper på dramatiske endringer. Her blir det snakk om å bygge videre stein for stein, sier han til Medier24.
– Men med Anders får vi en konsernsjef som er opptatt av innhold. Og som redaktør som har drevet med innhold i 35 år nå, så mener jeg det er veldig viktig, legger Storedal til.
Han fremhever flere av Opdahls egenskaper:
– Han er veldig dynamisk, fremoverlent og evner å løpe foran en organisasjon og trekke opp retningen den skal gå. Han er også modig, tøff og handlekraftig, sier Storedal.