Konsernets aviser måtte beklage i alle kanaler, og sågar anbefale konkurrentene, slik sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen og leder i Amedias redaktørforum gjorde det på Facebook mandag kveld:
- Jeg må bare beklage: Amedia-konsernets nettsystemer har kollapset på selveste valgkvelden. Vi har vært ute av drift i over to timer og må bare håpe det åpner seg snart. Følg med på NRK Nordlands nettsider i mellomtida.
Først etter noen timers nedetid var nettavisene noenlunde oppe igjen, sent mandag kveld.
En av dem som ikke fikk ut nyhetene sine på nett var Bergensavisen, som konkurrerer tett med storebror Bergens Tidende.
Og blackouten preget naturligvis valgkvelden, sier ansvarlig redaktør Anders Nyland til Medier24:
- Det er klart noen hos oss ble sinte. Dette skal ikke skje. Men det var nok likevel frustrasjon og fortvilelse som preget de fleste.
- Våre ansatte følte at vi sviktet leserne på det som kanskje er årets viktigste dag i en lokalavisredaksjon. Dagen vi har planlagt til miste detalj i lang tid. Dagen vi virkelig skal vise hva vi er gode for, og gi lesere og seere den beste dekningen fra byen vår. Mange var rett og slett fryktelig lei seg, sier han.
Trafikken ble for stor?
Amedias IT- og utviklingsavdeling jobbet på spreng mandag kveld for å finne og lokalisere feilen. Det arbeidet er ennå ikke ferdig, men på vegne av konsernet er likefullt innovasjonsdirektør Pål Nedregotten krystallklar overfor Medier24:
- Når feil rammer oss så hardt og brutalt som i går kveld er det ikke annet å gjøre enn å legge seg flat og beklage uten forbehold.
- Problemene traff oss da vi og avisene skulle vært på vårt beste - og det er ikke godt å måtte konstatere at vi var nede i de to viktigste timene i årets lokalvalg. Det er knapt mulig å tenke seg et verre tidspunkt å få tekniske problemer på, sier Nedregotten.
Og fortsetter:
- Vi er smertelig klar over at dette skjer på en kveld samtlige lokalavisjournalister i landet har jobbet hardt mot og forberedt seg godt til i månedsvis - på en kveld hvor det har utspilte seg valgthrillere over hele landet som de ikke fikk mulighet til å rapportere om.
Uten å konkludere ennå, tyder mye på at Amedias servere rett og slett ikke taklet trafikken.
- Vi mener at vi aldri har sett høyere trafikk enn da vi gikk ned. Trafikken var antakelig langt, langt høyere, men den nådde aldri analyseserverne, sier Nedregotten.
Men - som han skrev i en e-post til alle konsernets redaktører mandag kveld - vil svarene man får i dag aldri bli mer enn et lite plaster på såret:
- Alle etterpåklokskap vil ikke bøte på det faktum at vi gikk ned da det var som aller viktigst at vi ikke gjorde det. På vegne av alle i Amedia Utvikling: Beklager.