Anders Nilsson (Bonnier), Are Stokstad (Amedia), Per Bowallius (MittMedia) og Per Axel Koch (Polaris Media).

Dramatikk til siste sekund:

Lenge var det dødt løp mellom Polaris og Bonnier i krigen om MittMedia. Så meldte Amedia seg på – helt i skjul

Før jul følte Bonnier at Polaris Media lå bedre an for å sikre seg MittMedia. Noen uker senere koblet de på Amedia – og kjempet til siste dag for å ro i land en avtale.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag ble det kjent at det kriserammede aviskonsernet MittMedia selges til Bonnier News og Amedia, som stikker av med henholdsvis 80 og 20 prosent av aksjene.

Dermed ble Polaris Media slått på målstreken i kampen om utenlandsk ekspansjon.

Ingen av de involverte ønsker å si noe om kjøpesum.

Lenge så det ut til å være en kamp mellom Polaris og Bonnier. Ikke før i siste uke av en flere måneder intensiv kamp fikk Polaris vite at Bonnier hadde fått med seg Amedia på laget. Det overrasket Polaris-sjef Per Axel Koch stort.

– Følte Polaris lå bedre an før jul

Mye tyder på at Amedia kan ha blitt tungen på vektskåla. Konsernsjef i Bonnier News, Anders Nilsson, bekrefter til Medier24 at Amedia ble koblet på i januar. Siden har de, helt i skjul, forhandlet om MittMedia sammen med Bonnier.

Administrerende direktør i Bonnier News, Anders Nilsson.

– Bonnier har vært med i prosessen siden november, sier Nilsson til Medier24.

– Amedia kom inn litt senere, i januar, legger han til.

– Var det fordi dere følte at Polaris lå bedre an enn dere at dere tok kontakt med Amedia?

– Det er ting jeg ikke ønsker å kommentere.

– Men jeg følte at Polaris lå bedre an enn oss før jul, sier han.

Deretter skal Nilsson og Bonnier ha opplevd et taktskifte fra MittMedias side. Per Axel Koch, derimot, følte hele tiden at de lå godt an.

– Det var helt åpent i dag (fredag, journ.anm.), sier Koch til Medier24.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media under kvartalspresentasjonen torsdag 26. april 2018.

– Om vi skal være litt diplomatiske, er det overraskende. Vi kommer ikke unna at vi er veldig skuffet om at vi ikke kom i mål, sier Koch.

Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, bekrefter overfor Medier24 at det var Bonnier som inviterte til samarbeid.

 

– Amedia har nok innvirket positivt

Administrerende direktør i MittMedia, Per Bowallius, ønsker ikke å si hvorfor de vraket Polaris som ny eier, men forteller likevel:

– Amedia og Bonnier er en utrolig sterk publisistisk konstellasjon. Amedia er en sterk kjøper og er gode på digital utvikling.

Han sier MittMedia og Amedia har hatt et uformelt samarbeid i flere år, og at deres betalingsløsning som ble innført i 2016 er etter sterk inspirasjon fra Amedia.

Per Bowallius, administrerende direktør i Mittmedia

– Hvor mye Amedia har spilt inn på avgjørelsen vil jeg ikke si, sier han videre.

Det ønsker heller ikke Stokstad i Amedia eller Nilsson i Bonnier å si noe om.

– Ville dere ha vunnet kampen uten Amedia?

– Det blir spekulasjoner, så det vil jeg ikke si noe om. Men det styrket oss at Amedia blir med, og har nok innvirket positivt, sier Nilsson.

 

Går ikke inn på detaljer

Det har ikke lykkes Medier24 å få en kommentar fra Åse Malmström, styreleder i MittMedia Förvaltnings AB, som er MittMedias største eierselskap. Malmström er blant er blant nøkkelpersonene på MittMedias side av forhandlingsbordet.

Styreleder i MittMedia, Bengt Ottoson, sier at det har vært små marginer som har avgjort dragkampen mellom Bonnier og Amedia på den ene siden og Polaris på den andre. 

– Jeg kan ikke gå inn på detaljene rundt dette, men vi har hatt to veldig bra alternativer med i denne prosessen. Det har vært en stor fordel for oss, at det har vært to sterke selskaper som ønsket å kjøpe MittMedia, sier han til Medier24.

Powered by Labrador CMS