Kjell Werner, redaktør og fra nyttår eneste ansatte i ANB.

Avisenes Nyhetsbyrå var ca 40 ansatte i 2007. Nå er det bare Kjell Werner igjen: - Vemodig og trist, mener redaktøren

- I bransjen er det jo tøft. Pilene peker nedover, så er det jo ingen stor overraskelse at det skjer, sier Werner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I over 100 år har Avisenes nyhetsbyrå (ANB) levert nyheter til norske medier, først under navnet Socialdemokratisk pressekontor.

Fredag sprakk nyheten om at de fire ansatte i byrået skal reduseres til én. 

Mannen som blir stående igjen alene er redaktør Kjell Werner. Han forteller til Medier24 at han synes det er en trist utvikling.  

- Det er jo vemodig, men sånn er virkeligheten. Vi har hatt et godt samarbeid med Amedia, og samtidig levert stoff til både Dagsavisen og Klassekampen. Sånn er verden, sier Werner til Medier24. 

Fra 40 til én

Werner forteller at ANB var på sitt største rundt 2007. Da var det rundt 40 ansatte i byrået. I den første nedbemanningsrunden forsvant en stor del av de ansatte inn i NTB. 

- Da vi var på vårt største var vi et byrå som gjorde at Amedia-avisene klarte seg uten NTB. Så gjorde man da et strategisk valg om at det er NTB som skal dekke de løpende nyhetene, og vi ble et supplerende byrå, forteller Werner. 

I 2013 ble det varslet en ny runde med virksomhetsoverdragelse til NTB, da forsvant sporten og fotoavdelingen, ifølge FriFagbevegelse

Året etter kom det endelig vedtaket om virksomhetsoverdragelsen, samtidig som daværende eier Amedia, vedtok å kutte byrået ned til fire ansatte. 

-Med etablering av regionale nettdesker og økt samarbeid på tvers av mediehusene mener vi det er forsvarlig å bygge ned den funksjonen som ANB har hatt knyttet til en nasjonal nettdesk, sa daværende styreleder Mari Velsand til Journalisten etter at vedtaket ble klart. 

Da ble de redusert til fire ansatte, nå er de nede i én. 

- I bransjen er det jo tøft. Pilene peker nedover, så er det jo ingen stor overraskelse at det skjer. Amedia-avisene vil være mer lokale, det er et valg de tar, som vi må rette oss etter, sier Werner. 

 

Solgt til LO Media

I 2016 kjøpte LO Media restene av ANB, samtidig som man inngikk en toårig avtale md Amedia om å finansiere deler av driften. Nå har den avtalen utløpt, og før sommeren ble det klart at Amedia ikke ønsket å videreføre den. 

- Da var det en toårig avtale med Amedia, som sikret deler av driften. Før sommeren sa Amedia at de ikke ønsket å videreføre den avtalen, og da hadde vi ikke noen andre muligheter enn å nedbemanne, sier Werner. 

Han er fornøyd med løsningen de har funnet for bedriften og de ansatte. 

- Nå har vi fått til en god omstilling, ved at vi har sikret fast ansettelse til to av de ansatte, i henholdsvis FriFagbevegelse og Dagsavisen. Så har vi en som går av med pensjon, sier han.

Han selv skal levere kommentarstoff til blant annet Amedia-avisene. 

- Det er trist

- Det er trist og vemodig. Det er et byrå som har eksistert i over 100 år, sier klubbleder i ANB, Aslak Bodahl til Medier24. 

Aslak Bodahl, klubbleder i ANB

Han er en av de to ansatte som skal over i nye stillinger andre steder, og mener at ledelsen i ANB har håndtert situasjonen på en så god måte som mulig. 

- Det er alltid trist når et byrå eller en bedrift må legge om eller nedbemanne og reduseres til én ansatt. Men ledelsen har spilt med åpne kort hele veien, og situasjonen er nå en gang sånn som den er, sier Bodahl og legger til:  

- Man har forvaltet pengene som er igjen ypperlig, og brukt dem til noe konstruktivt, framfor at vi lar virksomheten svinne hen, eller at organisasjonen får råtne på rot, sier han. 

Selv forsvinner han inn i en stilling i FriFagbevegelse. 

- Her er det mange dyktige folk, og jeg gleder meg til å få bli en del av et så bra redaksjonelt miljø, sier han. 

- Har blitt mindre rom for ANB 

 Terje Olsson, styreleder i LO Media.

Anders Opdahl har vært ansvarlig for avtalen fra Amedias side, og understreker at de ikke avslutter avtalen helt, men at de fortsetter med avtalen om leveranser av kommentarstoff, blant annet fordi mange av avisene fortsatt bruker kommentarstoffet hyppig. 

- Vi har et bredt tilfang av nyheter på tvers av lokalavisene våre. I tillegg har vi en nyervervelse i Nettavisen, som gjør at vi har en kilde til nasjonale nyheter der også, sier han til Medier24. 

Videre sier han at Amedias ultralokale strategi for lokalavisene også har påvirket avgjørelsen om å kutte i avtalen med ANB. 

- Så er det ingen hemmelighet at vi har jobbet med en spisset strategi i forhold til lokalavisene, hvor vi vektlegger det lokale. I den totale pakka har det blitt mindre rom for ANB, sier Opdahl. 

- Vi hadde to valg

Styreleder i LO Media, Terje Olsson, sier til Medier24 at han mener de har funnet en god løsning, som gjør at byrået kan leve videre og som gir dem god tid til å finne en løsning på de økonomiske utfordringene. 

- Vi hadde to valg, vi kunne latt selskapet gå til vi var tomme for kapital eller gjennomført en nedbemanning. Vi har valgt å si at vi skal ha ANB, og ikke legge det byrået. Samtidig har vi funnet en god løsning for de ansatte i bedriften, og kjøpt oss tid til å finne ut av det økonomiske, sier Olsson til Medier24. 

På spørsmål om hvorvidt det var aktuelt for LO å gå inn mer mer penger når Amedia endret avtalen, svarer Olsson at de nå skal diskutere byråets framtid videre, og se på ulike løsninger for ANB. 

- Det er ikke noe vits i å holde liv i et selskap hvis det ikke har oppdrag. Oppdraget til ANB er å lage stoff og selge det inn til andre medier. Og det hadde vi jo ikke der og da, da den kontrakten ble sagt opp, sier han. 

Veien videre for ANB er fortsatt uklar, og verken Werner eller Olsson ønsker å gå inn på mulige veier videre for selskapet. 

Powered by Labrador CMS