Kjersti Løken Stavrum er direktør for Stiftelsen Tinius. Her på en pressekonferanse fra tiden i Norsk Presseforbund, sammen med generalsekretær Arne Jensen (t.h.) i Norsk Redaktørforening og (bak Stavrum) avtroppende NJ-leder Thomas Spence. Til venstre advokat Jon Wessel-Aas, som for litt siden ble styremedlem i Tinius.Gard L. Michalsen / arkivfoto
Stiftelsene til Schibsted og Amedia betaler en halv million kroner til PR-byrå som lager reklamekampanje for en fri og uavhengig presse
Gjennom «#ettminutt» vil norske medier sette dagsorden rundt mediemangfold og uavhengig journalistikk. Kampanjen er laget sammen med Geelmuyden Kiese og PFU-medlem Eva Sannum i spissen.
7. mars skal Mediemangfoldsutvalget legge fram sin store rapport, etter 1,5 års arbeid ledet av Knut Olav Åmås.
På samme tid vil Stiftelsen Tinius og Amedia-stiftelsen lansere kampanjen #ettminutt, i samarbeid med norske medier.
Kjersti Løken Stavrum, tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund og nå direktør for nettopp Tinius-stiftelsen, sier dette om initativet:
- Vi så på dette som en god anledning til å diskutere mediemangfold, samtidig som utvalget legger fram sin rapport. Da håper vi å bidra til et bredere engasjement rundt disse spørsmålene.
Ber publikum om #ettminutt
Disse spørsmålene vil si mediemangfold og «verdien av en fri og uavhengig presse». Emneknaggen #ettminutt kommer fra ideen om å be publikum om ett minutt til å lese, lytte eller se på informasjon og budskap om mediemangfold og uavhengig journalistikk.
Stavrum understreker også at det enkelte mediehus som ønsker å delta, skal utforme sin variant av budskapet, og publisere det i egne kanaler.
- Det er nok en forskjell på hva VG og Hallingdølen har på hjertet, sier hun.
Samtidig skal alt innholdet og budskapene samles på nettsiden ettminutt.no, som blir lansert om noen uker.
Utvikling og arbeid for 500.000 kroner
Det er stiftelsene som står bak arbeidet, men til utviklingen av kampanjen har Geelmuyden Kiese bistått - ved blant andre kreativ leder Eva Sannum. Hun er også kjent som medlem i Pressens faglige utvalg.
Tinius-direktør Kjersti Løken Stavrum understreker at man ikke har interne krefter som kunne produsert kampanjen.
- Det har ikke vært noen rett fram-prosess, men vi måtte utvikle ideen fra start. Da har vi kunnet jobbe med en person som kan mediebransjen godt, og sammen blant anent skrapt fram analyser, data og analyser i forkant. Så har vi i samarbeid med GK laget en ramme og infrastruktur rundt dette, sier hun.
Etter henvendelser fra Medier24 opplyser Tinius-direktøren senere at kostnaden er nærmere 500.000 kroner.
Stavrum understreker at det inkluderer utvikling fra det som opprinnelig var en litt annen idé, men som etterhvert ble til den formen kampanjen nå vil få.
- Vi har også valgt å kjøpe teknisk bistand fra GK, for å gjøre det så enkelt som mulig for hver enkelt redaksjon å knytte til seg kampanjen, sier hun.
- Ikke til erstatning for «eksempelets makt»
Tinius-direktøren opplyser videre at omfanget av denne kampanjen er noe mindre enn #hvorhardudetfra, som for noen år siden var en kampanje «for journalistikken» og om kildekritikk.
- Utfra hvor godt den kampanjen slo gjennom, vil dere si at det å lage kampanjer for journalistikken er den beste måten å jobbe på?
- Nå var det en helt annen prosjekt, som gikk ut mot skoler og også bestod av flere momenter. Nå har vi mer en annonsekampanje mot et bredt publikum, hvor er hvert enkelt medie som fyller kampanjen med innhold, sier Kjersti Løken Stavrum.
- Men trenger vi en kampanje for å fortelle hvor viktig pressen er - er ikke det noe vi skal bevise gjennom journalistikken vår?
- Ja, dette er ikke til erstatning for eksempelet makt, som vi viser i journalistikken fra dag til dag. Det ene utelukker selvsagt ikke det andre.
- Og så vil vi utnytte det øyeblikket når Mediemangfoldsutvalget legger fram sin utredning. Vi gjennomlever også en viktig fase i verden, og for hver dag som går med fake news og tendensiøs journalistikk, tror jeg ikke det gjør noe med mer fokus på dette, sier Løken Stavrum.