Tre praktiske erfaringer med å være ultralokale på nett: – Alle lokalaviser bør ha en Lothepus!

(BERGEN): Hardanger Foleblad, Alvdal midt i væla og Nordvestnytt delte erfaringer på LLAs Liten og digital-konferanse fredag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På 30 minutter fikk deltakerne på Liten og digital-konferansen til Landslaget for Lokalaviser presentert tre forskjellige caser for hvordan man kan lykkes som ultralokale nettaviser. 

Først ut var Eivind Dahle Sjåstad fra Hardanger Folkeblad. Han fortalte om hvordan de har tatt grep for å få kulturjournalistikken til å gå bedre på Internett. 

– Bokomtaler gikk ikke så bra før. Men så kom Lothepus med sin strikkebok. Alle lokalaviser bør ha en Lothepus! sa han. 

Lothepus engasjerer.

Dette fungerer

Forhåndsomtaler, anmeldelser og annen typisk kulturjournalistikk har visst seg å ikke være godt innhold for deres lesere, fortalte han. Dahle Sjåstad hadde imidlertid med seg en liste med stoff som har fungert for dem: 

  • Bildeserier av folkeliv
  • Klassisk journalistikk – for eksempel på økonomien til en festival
  • Direkte fra det det skjer – enten på video eller som direkteoppdateringer i tekst

– Det er folk villige til å betale abonnement for, sa han

– Vi tar betalt for alt 

Ivar Thoresen, redaktør for Alvdal midt i væla og Tynsetingen, fortalte om hvordan deres modell med å være en nettavis for kun abonnementer har fungert. De er det eneste LLA-medlemmet uten papiravis. 

– Vi tar betalt for alt. Abonnementsinntektene er viktigst for oss, mens annonsekronene er marginale. Vi startet med å være delvis åpen. Det skapte bare støy. Nå klager nesten ingen på at en må være abonnement for å lese avisa, sa han. 

Alvdal midt i væla ble lansert i 2011, mens Tynsetingen blelansert i 2016. 

– I 2016 gikk vi én million i underskudd på Tynsetingen. I 2017 snudde vi til et overskudd på 250.000 kroner. Det samme ser vi nok i år, sa Thoresen. 

De to avisene har tilsammen 5,3 årsverk. 60 prosent av inntektene kommer fra abonnementssalg, 20 prosent fra annonser, 15 prosent fra produksjonstilskudd og fem prosent fra utleie. 

– Produksjonsstøtten er avgjørende, og gir oss en trygghet for drift og mulighet for utvikling, sa Thorsen. 

I starten brukte de egenutviklet publiseringssystem og abonnementssystem. Nå har de imidlertid inngått et samarbeid med Hamar Media. 

– Det er viktig å ha god teknolog i bunn. Nå kan vi bruke tid på det vi skal gjøre, som er å lage godt innhold. Gjennom slike allianser blir vi sterkere og utvikler oss, sa han. 

Lykkes med fotball

Ivar Torset, redaktør i Nordvestnytt på Nordmøre, fortalte om hvordan hverdagen for en ukeavis med to ansatte er. 

– Vi er små og har lite ressurser. Vi kommer hver torsdag og har åpen nettside. Grunnen til det, er at vi ikke har hatt ressurser til å ta betalt ennå. men vi har bra trafikk, sa Torset.

Til tross for at de to journalistene publisere en papiravis hver torsdag, har de også en nett-TV-satsing. 

– Vi har ikke noe elitelag, men vi har Smøla. Derfor har vi lagd konseptet «Verdens viktigste liga». Den lokale sjettedivisjonsligaen, sier han. 

Og hver gang Smøla IL spiller kamp, er Nordvestnytt på plass med fire kamera og en drone for å sende direkte. 

– Vi har på det mest hatt 4.000 sere under sendinga. Og på en kamp endte det på nesten 20.000 seere i opptak, fortalte Torset. 

Det er omtrent tigangeren så mange som bor i kommunen. 

– Når kommenterer sjettedivisjon, kan man ikke fortelle om geniale løp og formasjoner. Men heller forklare hva spillerne gjorde kvelden før, og hva de skal gjøre dagen etterpå, sa han.

For å finansiere moroa har avisa fått næringslivet med seg på å sponse kampene. 

– Hadde det ikke vært for fotballen, hadde vi gått i underskudd det første året vi sendte kampene direkte, sier Torset. 

Powered by Labrador CMS