Investor og gründer Chul Christian Aamodt om hvordan verdsettelse påvirker mulighetene videre.
Foto: Hilde Nyman
MENINGER:
Hvor mye er et mediestartup verdt?
«Altså ville nok hatt bedre muligheter til å overleve med en mer forsiktig tidlig verdsetting», skriver Chul Christian Aamodt.
Fra 2014 var jeg med på å starte og bygge nettavisen enerWE, som til slutt lykkes med å bli en del av DN Media Group. I årene etter, har jeg investert i andre medieselskaper.
Blant annet var jeg første eksterne aksjonær i Medier24 da gründeren Gard Michalsen hadde behov for kapital, for å vokse og rekruttere. DN og flere medier har skrevet at Gard Michalsen priset Medier24 til 2 millioner kroner i 2016. Jeg mente det var en fair prising i tidlig fase. Jeg kjøpte meg senere mer opp i selskapet, før jeg solgte aksjene videre til TU Media Group med god fortjeneste.
Feilen mange gjør
En grunnleggende feil som mange mediegründere gjør, er å ha for høye tanker om selskapets verdsettelse i tidlig fase.
Mange gründere tar ikke inn over seg at den første emisjonen ofte ikke er den siste. Verdsettelse av et selskap i seg selv er et spill der aksjonærer som går inn tidlig forventer en langt høyere multippel på sin avkastning enn aksjonærer som går inn på et senere tidspunkt. Fordi «risk and return go hand in hand».
Du tenker kanskje at jeg som eier burde være en talsperson for å prise mediestartups høyt. Men det er jeg ikke.
Medieselskap og alle andre selskap bør prises slik at man hele tiden spiller på lag med eksterne investorer. Både i den perioden man trenger en rullebane, og også etter at man har blitt cash positive, altså tjener mer enn man bruker.
Ofte må man fylle på med kapital for å forlenge rullebanen før man klarer å ta av. For å få med eksisterende aksjonærer på emisjonsrunder er det kritisk at man ikke har priset selskapet for høyt i utgangspunktet.
Dette er viktig når man henter kapital
Jeg har en deltidsstilling som Entrepreneur in residence på Handelshøyskolen BI. Her er jeg mentor for studenter på BI Startup. Mange studenter ønsker å starte sin egen bedrift. Noen har allerede gjort det. Noen drømmer om å starte en mediebedrift.
Ofte spør studentene på Handelshøyskolen BI om hvordan man skal lykkes med å hente ekstern kapital. Mitt korte svar er at en investor alltid ser etter en vei ut av investeringen sin. En såkalt exit.
Siden investeringer i mediestartups er tidligfaseinvesteringer, så må studentene sannsynliggjøre hvordan investorene skal få tilbake minst 3x investeringen i løpet av 36 måneder.
Jo høyere de setter verdsettelsen av selskapet pre-money, desto høyere blir kravene til verdsettelsen av selskapet 36 måneder senere. Et selskap som er verdt to millioner i dag, må bli verdt seks millioner i løpet av 36 måneder, uten flere emisjoner. Hvis ikke er caset uinteressant for de fleste tidligfase-investorer.
3x på 36 måneder gikk ikke
Vi klarte ikke å gi investorene i enerWE 3x tilbake i løpet av 36 måneder. Tvert imot så hadde vi behov for mer kapital for å forlenge rullebanen. Hvis ikke ville vi gått konkurs.
Vi lyktes med å hente kapital fra de samme eierne tre ganger, fordi vi hadde satt en edruelig prising på to millioner i første runde. Jeg var selv også med på alle tre emisjonene. Ved å starte med en edruelig verdsettelse, øker sannsynligheten for at eksisterende eiere også blir med videre når selskapet har behov for kapital.
Jeg har stor respekt for arbeidet Ida Eliassen og teamet hennes har lagt ned med å løfte fram magasinet Altså, og jeg synes det er trist at de nå er konkurs. Norge trenger slike magasiner.
Jeg kjenner ikke økonomien i selskapet, men jeg tror at de ville hatt en enklere reise dersom de ikke hadde priset seg til 25 millioner i 2020. Jeg tror det ville økt sannsynligheten for å overleve ved å prise seg mer i takt med det Medier24 og enerWE gjorde i tidlig fase.
Fant en løsning
Da vi i enerWE innså at vi måtte hente kapital i runde tre, fikk vi signaler om at eksisterende eiere begynte å miste tålmodigheten. Det hadde gått langt mer enn 36 måneder, og investorene ønsket sin exit.
Jeg lovet derfor investorene at vi skulle klare «target 21». Dette innebar at vi skulle klare å bli en del av et større mediekonsern i løpet av 2021.
Det klarte vi.
I 2021 ble vi en del av DN Media Group, og aksjonærene i enerWE byttet inn sine aksjer i 33.3 prosent av Europower. Her jobber jeg fortsatt som kommersiell leder. Så gjenstår det å se om aksjonærene blir fornøyde den dagen vi selger oss ut av Europower.
I år startet jeg Metrics Venture sammen med flere av de eksterne eierne i Europower. Vi har alle bakgrunn fra tech. Sammen skal vi investere opp til 30 millioner kroner de neste 36 månedene. Dette er penger vi har tjent gjennom tidligere investeringer.
Så får tiden vise om hvor ofte vi klarer 3x på 36 måneder i våre investeringer, og hvor ofte vi går på tap.
Denne uken er jeg invitert til Pressens Hus for å dele erfaringer med andre mediegründere. Det viktigste budskapet er at «Risk and return go hand in hand».
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.