Arbeiderpartiet og stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen foreslår å øke mediestøtten med 50 millioner kroner som følge av koronakrisen.

Arbeiderpartiet vil øke mediestøtten med 50 millioner kroner. Derfor mener de det er nødvendig

– Mediene er grunnpilaren i demokratiet, sier Anette Trettebergstuen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett for 2021, kommer det frem at partiet ønsker å øke den ordinære mediestøtten med 50 millioner kroner.

Stortingspolitiker Anette Trettebergstuen mener det bør gjøres mer enn i dag for mediene som står i en presset situasjon.

– Vi mener at regjeringen ikke har gjort nok, siden koronaen kom i mars. Avisene og mediene var allerede i en presset situasjon med konkurranse i annonsemarkedet fra globale konkurrenter, og kostnader knyttet til distribusjon, sier Trettebergstuen til Medier24.

Hun også at partiet hadde forventet at den tradisjonelle mediestøtten økte i regjeringens statsbudsjett, for å hjelpe mediene å håndtere de sviktende annonseinntektene som følge av koronakrisen.

– Vi ønsker å vise at vi fortsatt står på for mediene, og øker derfor støtten med 50 millioner i vårt budsjett. I tillegg vil vi foreslå en bedre modell for å dekke annonsetapet, slik vi har gjort gjentatte ganger i Stortinget allerede.

– Grunnpilaren i demokratiet vårt 

– Hvilke konsekvenser vil det få dersom det ikke bevilges mer penger til mediene? 

– Vi ser at noen aviser og mediehus har permittert ansatte gjennom krisen, der de hadde et økt behov for folk på jobb. For å si det litt hårete, er mediene grunnpilaren i demokratiet vårt, sier Trettebergstuen.

Samtidig peker hun på at medienes funksjon er spesielt viktige i krisen som koronapandemien skapt.

– Muligheten til å få ut informasjon og god journalistikk til folket, sjekke og utfordre myndighetenes politikk er ekstra viktige i krisetider, sier Trettebergstuen og understreker igjen at hun er bekymret for det økte økonomiske presset mediene må hanskes med.

 

Alternativ mediepolitikk i budsjettene

Også Fremskrittspartiet la nylig frem sitt alternative statsbudsjett. I dette budsjettet foreslo partiet å kutte NRKs budsjett med to milliarder kroner.

Partiet mener blant annet at NRK er skjermet for konkurransen og effektivisering som den øvrige mediebransjen står overfor.

Forslaget har skapt reaksjoner, blant annet fra NRKs kommersielle konkurrenter, Amedia, Schibsted og TV 2. De var alle kritiske til forslaget i intervju med Medier24.

Også kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen har uttalt seg om forslaget. I et intervju med Medier tok han til motmæle mot Frps påstander og uttalte blant annet:

– Vi møter konkurranse fra globale aktører hver dag, og effektiviserer og forbedrer virksomheten vår, sier Eriksen til Medier24.

Powered by Labrador CMS