Nyhetsredaktør Tom Skoglund i Altaposten. Foto: Vidar Kristensen. Skjermdump fra Instagram.

Unge skal ha nektet å la seg intervjue hvis de ikke fikk legge ut saken gratis på Instagram: - Problematisk

Altaposten reagerer på stofftyveri på Instagram.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Altaposten intervjuet og lagde sak om en gruppe med ungdommer i mopedmiljøet, etter at den såkalte «mopedmafiaen» har skapt oppstyr i Alta hver sommer de siste årene.

Så la mopedmafiaen ut hele plussaken på sin Instagram konto med 1.600 følgere. Nyhetsredaktør Tom Skoglund i Altaposten er ikke overrasket over delingen. 

– Det er jo selvfølgelig ikke heldig, men vi forventet det litt når du har med ungdommen å gjøre og de i tillegg kaller seg for mafia, sier Skoglund til Medier24. 

 

Skjermdump fra Instagram av mopedmafiaens konto.

– Verre når godt voksne eller politikere legger ut

Ifølge Skoglund fikk journalisten som lagde saken en varsel fra ungdommene om at de kom til å legge ut saken – og at det var en forutsetning for at de skulle stille til intervjuet. 

Skoglund sier det ikke er heldig, men at det er langt verre når de opplever at godt vokse eller politikere legger ut plussaker. 

– Det liker vi veldig dårlig. Det er ikke ofte, men det skjer. 

Det har ikke lyktes M24 å komme i kontakt med eierne av Instagram-profilen «mopedmafia_alta» for en kommentar. 

– Underbygger forretningsmodellen 

Samtidig understreker Skoglund at de ikke kan være 100% sikre på at det er gruppen med ungdommer som er anonymisert i saken til Altaposten – som har lagt ut saken på sin Instagram-konto, utover at det er svært sannsynlig.

Han vil ikke oppfordre andre til å dele aviser stoff bak mur åpent.

– Vi vil ikke oppfordre andre til å gjøre det – når det er journalistikk som vi har jobbet mye med, sier Skoglund. 

Sjefredaktør Rolf Edmund Lund i Altaposten

Sjefredaktør Rolf Edmund Lund i Altaposten reagerer også på delingen og syntes det er problematisk. 

– Det er ingen overraskelse at ungdommen gjør det, men det er jo problematisk at man deler journalistikk som man har brukt mye tid på. Det undergraver jo forretningsmodellen vår, sier Rolf Edmund lund. 

Powered by Labrador CMS