Medieovervåking- og analysebyrået Retriever har gjort en måling over hvilke saker som har skapt mest delinger og engasjement i sosiale medier første halvår.
Se hele lista nederst i saken!
Og blant de mest delte sakene, finner vi også to saker fra lokalavisa Altaposten i Finnmark.
– Det er veldig uvanlig at en lokalredaksjon som Altaposten hevder seg på denne lista. Det er de store redaksjonene med mye ressurser som dominerer, slike som VG Nett, TV2 og Dagbladet. Da er det gøy å se at også en mindre redaksjon kan skape nyhetsstoff som virkelig eksploderer i sosiale medier, sier kunde- og analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen.
Av Altapostens to saker på lista, er det en reportasje fra et innlegg Ada Sofia Austegård holdt under en konferanse, som er mest lest. Austegård mistet datteren sin i Baneheia for 15 år siden, og gikk hardt ut mot de som synes det er vanskelig å jobbe med vold mot barn.
- Slytt og syt, og tenke på barna, sier Austegård i saken. - Er det for tøft, så bytt jobb, sier hun også.
Altapostens redaktør Rolf Edmund Lund er godt fornøyd med at avisa er med på topplisten, og på at viktig journalistikk også kan gå godt.
– Det er mye snakk om å skape «tabloide» klikk på nettsidene, men dette er eksempel på en vesentlig sak som skaper debatt og oppmerksomhet om et viktig tema, langt utenfor vårt dekningsområde. En av utfordringene er å fylle samfunnsoppdraget på de flatene leserne bruker, som nettbrett og mobil. Det er fullt mulig med godt håndverk, slik som i dette tilfellet, sier Lund.
De mange delingene ga naturlig nok god trafikk på saken: Til Medier24 opplyser Altapostens nettsjef at saken har hatt 221.883 sidevisninger. Av dette kommer hele 180.000 visninger fra Facebook på mobil.