Tom Erik Nilsen (18), redaktør og gründer av Kronstadposten. Etterhvert ble dagene så lange at han ble avismann på heltid: I fjor vinter sluttet han på skolen. (Alle foto: Gard L. Michalsen).
Som 11-åring startet Tom Erik avisa. Sju år senere har Kronstadposten over 1500 i opplag og får pressestøtte
ALTA: Oppskriften er superlokal journalistikk, gode historier og gamle bilder. Og selvsagt snøskutere, gravemaskiner og flynytt.
- Kompisene pleier å si at jeg har fine dager. Men de ser også hvor mye jeg jobber. Det er fulle dager, og ekstra mye rett før deadline, forteller ansvarlig redaktør Tom Erik Nilsen (18), når Medier24 er på besøk i Alta.
Det gjør vi en tirsdag ettermiddag, så det er forholdsvis rolig.
- Onsdag er det først vanlig dag, så hjem og spise middag og tilbake på kontoret utover kvelden. Torsdag går det egentlig i ett fra morran til sent på kvelden, når vi er ferdig å trykke.
Det må også til, for Kronstadposten er ikke et lite blad:
Hver fredag kommer avisa ut med rundt 60 A4-sider, stappfull av store og små saker, mange annonser, morsomme historier og annet godt lesestoff for hele Alta.
Og mange lesere andre steder i landet og verden.
Ja, en av avisas faste spalter er «KP leses».
Hvor abonnenter og andre lesere sender inn bilde av seg selv med lokalavisa fra hele verden.
I januar 2016 besøkte han TNS Kantars konferanse Medietrender i Oslo, og kunne da melde om et opplag på 1300 aviser. For 2015 fikk avisa for første gang beregnet offisielt opplag, som landet på hele 1331 aviser.
- Avisa er faktisk blitt en viktig del av bedriften, sier Håkon Nilsen, pappa og trykker som i mange år har drevet bedriften Fagtrykk Alta, et lokalt trykkeri med seks-sju ansatte.
I forbindelse med søknad om pressestøtte har selskapet nå skilt ut avisdrifta til et eget selskap.
Det var også på pappas kopimaskin at Tom Erik våren 2010 sammen med noen kamerater lekte seg med å lage en liten avis på noen sider.
Kronstadposten har en ganske unik historie, og lokalavisa er derfor ganske utradisjonell i formen i dag.
Den kommer ut i A4-format, og trykkes ikke på et tradisjonelt avistrykkeri, men på Fagtrykks solide kopimaskin (digitaltrykk) som printer, hefter og stifter de drøyt 1300 avisene.
De fleste abonnentene får avisa med lokalt budselskap, noen får den med Posten til andre steder av landet, mens andre abonnerer på PDF.
Alle har til felles at de ønsker å lese noe de ikke får andre steder, verken i større aviser, lokalavisa Altaposten eller regionavisa Finnmark Dagblad:
- Vi er ultralokale, og prøver å fange opp det litt spesielle stoffet.
Slik beskriver Tom Erik avisa. Her er alt fra lokal sport til næringsliv, til humor og tegneserier, og masse bilder. Både ferske serier og historiske fotos.
Det er kultur og konkurranser.
Men ikke så mye om kommunen; her er lite byråkratisk stoff. Det er heller ikke så mye hendelsesnyheter. Sånt selger nemlig ikke aviser, og det er vanskelig å være aktuell med siste nytt som ukesavis
Hva selger mest? En forside om et nytt entreprenørselskap i Alta, for eksempel.
Derfor er det gjerne mye snøskuter, flynytt og gravemaskiner.
Hvis det er et graveprosjekt eller et byggeprosjekt som starter opp i Alta, kan du være sikker på at Kronstadposten har full oversikt.
- Sånne saker er viktige. Folk liker å holde seg oppdatert på hva som skjer, sier Tom Erik Nilsen.
- Og snøskuterdekningen er viktig. Du vet, alle i Alta har jo egen skuter!
Satser også på nett
Den som leser avisa, ser at Kronstadposten er full av annonser. Håkon Nilsen forteller at de har mange store og små annonsører, som særlig er fornøyd med at de kan annonsere litt uten at det blir kjempedyrt.
Men at det gir effekt:
- Folk som annonserer i de andre avisene, sier gjerne at det kommer kunder akkurat den ene dagen og spør om tilbudene. Når de annonserer i Kronstadposten, kommer folk og spør etter tilbudene hele uka, sier han.
Pressestøtte, annonsesalg og gode inntekter fra annonser og abonnement gjør at Kronstadposten nå satser videre.
Avisa inngikk i fjor et samarbeid med Finnmark Dagblad om iAlta.no, som en del av iFinnmark. Nå rigger også Kronstadposten seg for egen satsing på nett, i tillegg til papiravisen.
- Jeg tror papiravisa fortsatt vil være viktig, vi kommer ut en gang i uka og er helt annerledes. Men vi ser jo at det er riktig å være til stede på nett også, sier Håkon Nilsen.
Derfor jobber de nå med å relansere dagens hjemmeside til en ny nettavis - hvor mye av stoffet vil bli forbeholdt abonnenter.
Den lille avisa jakter også flere folk. Gjerne en god selger, og kanskje også en journalist til på litt sikt.
Det trengs, erkjenner Norges yngste og ivrigste lokalavisredaktør, Tom Erik Nilsen (18):
- Vi kan bli enda bedre på nyheter, og få inn en journalist til som kan skrive flere gode saker. Så kan vi «stramme opp litt» det vi allerede gjør i dag. Nå må det gå veldig fort, og det blir enda bedre hvis vi kan bruke litt mer tid på de gode sakene.