Scandinavia Online (SOL) leverer et resultat før skatt på minus 10 millioner .

Mørke skyer på himmelen for SOL: Selskapet tapte hver tredje annonsekrone - 10 millioner i minus i fjor

SOL generer mye trafikk for norske nettaviser, men 2016 ga ikke så store overskudd for eieren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Regnskapet til Scandinavia Online AS (SOL) er levert, og det er ikke spesielt lysende lesning. Til tross for at selskapet opplyser å ha 210.000 unike daglige brukere, så taper de mye penger.

På ett år har 33 prosent av annonseinntektene forsvunnet, for i 2015 tjente de over 67 millioner, men nå er inntektene ned på 45 millioner.

  2016 2015 Prosent
Driftsinntekter 45 065 596 67 611 553 -33,35% 
Driftskostnader 55 232 483 63 049 016 -12,40% 
Driftsresultat 10 166 887 4 562 537  

Selskapet får i all hovedsak inntektene sine fra annonsesalg på SOL.no og søk på Kvasir.no. SOL ender dermed på en resultat før skatt på over 10 millioner kroner i minus, viser regnskapet.

Selskapet har derimot halvert gjelden sin fra 33,4 millioner til 14,3 mill. Det svake regnskapsåret går utover egenkapitalen, som blir redusert fra 10 millioner til 2,5 millioner i 2016, men fremdeles er andelen på 15 prosent.

Ser man enda flere år tilbake, så var egenkapitalandelen på 76 prosent i 2013, 47,9 prosent i 2014 og 23,23 prosent i 2015.

I regnskapsåret var det totalt 39 årsverk i selskapet - mot 43 i 2015. Lønnskostnadene er i samme periode ned fra 25 millioner til 22,1 mill.

Regnskapsperioden går fra 01.10.2015 til 30.09.2016.

Powered by Labrador CMS