Aller Medias konserndirektør publishing, Ingrid Skogrand.
Aller Medias konserndirektør publishing, Ingrid Skogrand.

Julepraten:

Aller-direktør: – For norske medier har 2021 vært et premieår

Aller Media-direktør Ingrid Skogrand oppsummerer 2021 i #Julepraten.

Publisert

Også i år stiller Medier24 en rekke spørsmål til mediemennesker i spalten #Julepraten.

Neste person ut er Aller Medias konserndirektør publishing, Ingrid Skogrand.

– Hva gjør du i jula?

– Jeg reiser hjem til foreldrene mine på Toten med sønnen min og resten av familien. Toten er som skapt for vinter- og juleidyll. Så da går det slag i slag med ribbe og lutefisk, lydbok og strikking og TV-serier og «sofaslakking» – og selvsagt noen friske ake- og sparkturer innimellom. Jeg elsker juleferien. De gode, hjemkjære luktene, småkranglingen om hvem som skal rydde på kjøkkenet etter frokosten, utprøving av nye gaver som gir stjerner i øynene på de små. Hurra for jula.

– Hva må til for at det blir ordentlig jul for deg?

– Jeg vil helst ha litt snø og kuldegrader. Og Sølvguttene. Og broderens hjemmelagede ribbe og surkål. Og så vil jeg helst at så mange som mulig av familien tilbringer dagene sammen.

– Hva husker du best fra medieåret 2021?

– Jeg husker best da Norge ble stengt ned - og hvor enormt viktig nyhetsdekningen ble fra time til time. 2021 har vært året hvor norske medier virkelig har reposisjonert sin rolle i samfunnet. Redaktørstyrte og frie medier er det folk vil ha, og det fikk de også. For norske medier har 2021 vært et premieår. Aldri før har så mange brukt oss, og det gjelder også for den delen av bransjen som jeg jobber med; underholdnings- og nyttejournalistikken.

– Hva var det morsomste som skjedde i 2021?

– Det var å lansere brukerbetaling på KK, Se og Hør og Vi og se at pilene for antall digitale abonnenter rolig gikk oppover. Dessuten smilte jeg mye da vi i Aller Media la både trafikkveksten og annonseveksten til grunn og jobbet ut business-caser som forsvarte å ansette 80 nye personer. Jeg har nedbemannet og kuttet kostnader mye i mitt medieliv, og jeg blir langt inni margen blid av at vi nå har vekst og ansetter igjen. Når printtitlene våre i tillegg gjør det kanonbra, ja, da har jeg det moro på jobben.

– Hva var det pinligste som skjedde i 2021?

– Ikke glemte jeg å skru av Teams-kameraet mens jeg skiftet BH, og ikke glemte jeg å skru av mikrofonen mens jeg ufiltrert kjeftet på sønnen min på hjemmeskole. Så på jobbfronten går jeg selv relativt klar. Men hvis jeg skal søke til andres flauser, rødmet jeg ørlite da daværende statsminister Erna Solberg glemte sine egne korona-regler i bursdagsrus - og inviterte langt flere enn 10 til sushi-fest på fjellet.

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2022?

– Utviklingen i annonseøkonomien er kjempeviktig. At norske annonsører legger pengene hos oss i stedet for hos Facebook er Google, er en vesentlig driver for at vi kan lage enda mer genuint, norsk innhold. Her er vi på offensiven nå, og det er fryktelig viktig! Mot brukerne våre går det en beinhard og kontinuerlig konkurranse om å lage og presentere det mest engasjerende innholdet. Det betyr å ha de beste, mest kreative journalistene, som kan tenke nytt og som brenner for godt innhold. Alt begynner og slutter i grunn med dette.

Powered by Labrador CMS