- Vi må være til stede der brukerne er. Det er mentalt viktig for oss å tenke på, og det er viktig å venne seg til tanken. Og så skal vi tjene de pengene vi skal - også om det er på andre plattformer enn vår egen, sier Jan Thoresen.
- Og så langt er inntektene gode nok til at vi synes dette er verdt å fortsett med, legger han til.
Thoresen er digitalredaktør i Aller Media, som med Dagbladet var først ute i Norge på Instant Articles i slutten av januar. Det er kort fortalt en presentasjon av nyheter i Facebook på mobil som laster raskere og ser rent og pent ut.
Dagbladets erfaringer er ikke ulik andres. Wall Street Journal meldte tidligere i vinter om flere mediehus som kunne opplyse om at annonseinntektene ved å publisere på Instant Articles, var overraskende gode.
Mediene beholder 100 prosent av inntektene ved eget salg, og 70 prosent hvis Facebook leverer annonsene.
11 måneder siden lansering
Med Facebooks tradisjonelle lanseringstempo, går det nok en dag eller tre før tjenesten i praksis er åpen for alle her i Norge. Derfra er det også en del innstillinger man må gjennom.
Det er allerede gått 11 måneder siden IA først ble lansert, for et utvalg av de største, globale mediehusene. Giganten har skyndet seg langsomt i snart ett år, og gradvis åpnet for flere og flere.
I Norge har mediehus som TU.no og Nettavisen forsøkt seg på IA den siste tida.
Men Dagbladet var altså først:
- Vi valgte å være tidlig ute, og er happy med det. Vi ville bli gode på og lære oss offsite publishing, som vi har veldig tro på, sier Jan Thoresen.
Han sier det var et par-tre hypoteser mediehuset ønsket å teste ut:
- Facebook er viktig for distribusjonen vår, og vi var interessert i om dette gir mer fart. Om det ville gi oss noen penger. Og ikke minst - om leserne er fornøyde.
- Og ingen har klaget på det?
- Nei, det har jeg ikke inntrykk av. For brukerne betyr dette raskere sider og en bedre leseopplevelse, sier Thoresen.
Slik har Facebook tidligere presentert Instant Articles:
Today Facebook launches Instant Articles for iPhone – a beautiful new way to read articles in News Feed that is faster and more interactive than ever before. Starting today, everyone on iPhone can read thousands of Instant Articles from your favorite publishers every day. Look for the lightning bolt on the top right corner of some stories shared in News Feed. The lightning bolt indicates it's an Instant Article. When you tap the story, it loads ten times faster than a standard mobile web article and the reading experience is beautiful and interactive. Check out this short video to see what Instant Articles look like. We hope you love it as much as we do.
Samme dag som Instant Articles ble lansert for 11 måneder siden, uttalte den samme Jan Thoresen til Medier24 at dette vil endre nettaviser for alltid. Den gang var han digital chefredaktør i danske Egmont.
Og står fortsatt for uttalelsen:
- Dette er starten på noe som endrer alt. Det handler om stadig mer offsite publishing, der vi tidligere har vært vant til å ha alt på egen server, sier Thoresen.
- Akkurat nå er det mange initativer på dette feltet, det være seg Snapchat, Youtube eller Vio. Vi skal bli gode til å dyrke fram suksesser på det som virker, og si nei til det som ikke fungerer, sier Thoresen.
Dagbladet testet IA først på debatter og kommentarer. Framover vil vi også møte en del «vanlige» nyheter og reportasjer i IA-format. Gjerne også lange artikler.
Fordi de fort blir mer lønnsomme:
- På IA kan vi ha en annonse for hvert 300. ord. Det gir en lang sak flere muligheter for inntjening, sier Thoresen.
Mest mulig automatikk
Etter hvert som Instant Articles nå blir tilgjengelig for flere, vil trolig «mytene» også forsvinne.
Som at det er en erstatning for andre plattformer, eller et publiseringssystem i seg selv.
I praksis er IA som et «lag» mellom nettavisen og leseren, en funksjon som lager en egen mobilversjon av det som ligger på din egen plattform.
Skal vi tro Jan Thoresen er det heller ikke mye jobb med IA.
- Når du først har satt det opp og det fungerer, er det automatikk i det. Og knapt nok noe vi tenker på, sier han.
Det er heller ikke slik at mediehusene eller leserne spesifikt deler en IA-sak på Facebook.
Man deler en helt vanlig lenke fra nettavisen. Og hvis den saken fins i IA-versjon, så er det automatisk den alle mobile brukere av Facebook får.
Det skal med andre ord fungere ganske sømløst mellom Instant Articles og nettavisenes tradisjonelle publiseringssystemer.
Og viktig for mange: Ifølge informasjon fra TNS Gallup forrige uke, får man nå også med trafikken fra Instant Articles i den offisielle trafikkmålingen på TNSlistene.no, dersom man setter det opp rett.
Når IA nå åpner for alle, er Jan Thoresen, Dagbladet og Aller Media spent på veien videre.
- Jeg tror at også Facebook har mye å lære av samarbeid med publisister. Det er ikke mulig å få til en suksess, uten at det også blir en suksess for oss som lager innholdet. Både på trafikk, distribusjon og inntekter. Og vi er spent på hvordan det vil utvikle seg, sier Thoresen.
Et viktig spørsmål har vært om artikler i Instant Articles får et ekstra «løft» i algoritmene.
Men det har de ikke gjort så langt, skal vi tro Thoresen og Facebook.
- En video får ekstra boost i algoritmene - det har Facebook selv bekreftet tidligere. Nå sier de at IA ikke skal gi noen ekstra boost, sammenlignet med vanlige artikler.
- Så moralen blir at vi fortsatt må lage godt og engasjerende innhold?
- Ja. Det er alltid moralen!, svarer Thoresen muntert.