Facebook Instant Articles kom for snart to år siden.

Flere medier dropper Instant Articles. Men Aller og Dagbladet mener det fortsatt gir god effekt

- Vi så en liten effekt, men den ble ikke så stor som vi trodde, sier Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I likhet med store mediehus i USA, legger flere norske medier fra seg Facebooks Instant Articles.

Fordelene rettferdiggjorde ikke samarbeidet, ifølge NRK og VG

– Vi har en tydelig strategi på at vi skal jobbe for at NRKs egne digitale tjenester skal være fullgode alternativer i seg selv. Lastetid og hurtighet er viktig, og det har fått ekstra fokus som følge av instant articles, sier Rune Håkonsen i NRK til Klassekampen.

NRK har i likhet med VG sluttet å bruke såkalte «instant articles», og Nettavisen vurderer å gå samme vei.

Innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen.

– Vi så en liten effekt, men den ble ikke så stor som vi og andre mediehus trodde, sier Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Nettavisen.

Samtidig sier Aller Media at de får inn gode annonseinntekter på instant articles, og dermed kommer til å fortsette å bruke dette for Dagbladet og flere av mediehusets nettsteder.

- Dette kommer til å endre nettaviser for alltid og snu opp ned på styrkeforholdet i publiseringsindustrien. Bomben er sluppet, skrev digitalredaktør Jan Thoresen på Facebook for snart to år siden, og utdypet det overfor Medier24 da Instant Articles ble lansert.

Jan Thoresen.

Thoresen står fortsatt for det han mente da, på spørsmål fra Klassekampen nå

– På lang sikt vil dette slå til. Mediene har gått fra bare å publisere ting selv til å forstå at man må publisere saker på andre tjenester enn sine egne. Instant articles er en del av dette, og det kommer til å bli mer publisering utenfor egne nettsider framover.

Powered by Labrador CMS