Aller Media offentliggjorde fredag konsernets regnskapstall for 2014-15. Det danskeide mediekonsernet, som omfatter en rekke ukeblad, nettsteder, Dagbladet med mer, følger avvikende regnskapsår. Tallene gjelder for 1. oktober 2014 til 30. september 2015.
Og tallene er gode: Av en omsetning på 1,9 milliarder kroner, ble driftsresultat (EBITDA) på 151,3 millioner. Det gir en EBITDA-margin på 7,9 prosent.
Det er langt bedre enn regnskapsåret 13/14, da resultatet var 73,6 millioner og 3,9 prosent margin. Den gang viste konsernet til store omstillingskostnader etter oppkjøpet av Dagbladet, og digital strukturering.
– Vi er godt fornøyd med at konsernets resultat øker, og at vi klarer å møte den kraftige nedgangen i printomsetningen med kostnadstiltak, samt utvikling av vår virksomhet, sier Dag Sørsdahl, konsernsjef i Aller Media i en melding.
– Samlet annonseomsetning for medievirksomheten var på kr 481 mill. kroner som er en reduksjon på 0,7 % fra året før. Dette tror jeg er meget sterke tall i det norske konkurransebildet, sier Sørsdahl.
- Skal fortsette transformasjonen
Det gode resultatet er imidlertid før omstillingskostnader. Konsernet varsler at resultat før skatt vil være svakere. I 2014/15 er det påløpt omstillingskostnader til nedbemanning og ny ledelse, samt et engangsbeløp for å avvikle leiekontrakten på Havnelageret før Dagbladet flyttet til Hasle.
Foruten eksisterende virksomhet har konsernet også flere digitale virksomheter, og noen nye har kommet til. Blant annet byråene Hyper Interaktiv, REDINK, OMG og Nova Vista.
Hoveddelen av virksomheten er imidlertid fortsatt etablerte medier som Se og Hør, Dagbladet og ukebladene.
Og nå ser Sørsdahl & co framover, mot den mye omtalte digitale transformasjonen.
– I Aller-konsernet vil de papirbaserte mediene fortsatt være viktige, samtidig vil vi fortsette å tilpasse oss markedet og redusere kostnadsnivået også i 2015/16, samt å forsterke utvikling av våre digitale posisjoner, sier konsernsjefen i meldingen.
– Målsettingen om å transformere Aller – fra et tradisjonelt ukeblad- og magasinselskap – til også å være et digitalt media- og marketingkonsern, har vært sterkt gjeldende i 2014/2015 og skal videreføres fremover.
- Her ser vi at samlokaliseringen mellom Aller og Dagbladet har gitt mange positive effekter, og at samarbeid og samhandling mellom alle konsernets selskaper, gjør Aller til et kraftfullt mediehus, avslutter Dag Sørsdahl.