– Vi spiste Finansavisen til frokost, og har planer om å ta DN til kvelds

Dagbladet erklærer Børsen åpnet. – Vi kommer til å bite godt fra oss i konkurransen, sier Dagbladet-redaktør Frode Hansen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Se bildeserie og videointervju med konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media, Børsen-leder Jan Thomas Holmlund og nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet nederst i saken. 

– Mottakelsen har vært helt fantastisk, og responsen fra leserne er strålende. Mange har vært innom hos oss i dag, så det er gøy, sier leder for Dagbladets økonomisatsing Børsen, Jan Thomas Holmlund.

Torsdag gikk nysatsingen på lufta med brask og bram, kakespising og bjelleringing.

200.000 før lunsj

Det gleder også nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet.

– Det er utrolig deilig både for konsernet og Dagbladet å starte noe nytt – og ikke minst gå i konkurranse med de øvrige konkurrentene i markedet. Vi skal bite fra oss, ha fokus på vekst – og vi har 200.000 unike brukere allerede i dag (torsdag, 13:00), sier Hansen, og legger til:

– Vi spiste Finansavisen til frokost, og har planer om å ta Dagens Næringsliv til kvelds.

– Hvem er målgruppen deres?

– Alle som kan lese. Vi skal lage et populærjournalistisk finansnettstedet, og skal gi finans til folket.

– Finansavisen-redaktør Trygve Hegnar sa til Kampanje at Dagbladet ikke kan økonomi?

– Vi kommer til å bite godt fra oss i konkurransen, og Finansavisen er blant de vi konkurrerer med.

 

Trygg på å slå Dagens Næringsliv

Konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media var pådriveren for at Aller nå skulle kapre nye markeder med økonomisatsingen som har fått navnet Børsen.

– Dagbladet-fronten har kanskje kapasitet til å ta Dagens Næringsliv på trafikktall. Kan dere ta de på dagsordensettende journalistikk?

– Det er jeg helt trygg på, svarer Sørsdahl.

Og Holmlund er klar for å dra «Dagbladet-ånden» inn i Børsen.

– Det var høye ambisjoner det, så det er bare å levere, sier han spøkefullt, og legger til:

– Vi er vant til å jobbe med nyhetsjournalistikk, og finansjournalistikk er ikke noe annerledes enn nyhetsjournalistikken,

– Det er helt i Dagbla'-ånden, følger Sørsdahl opp.

 

– Frykter ikke Dagbladet mest

Da Dagbladet annonserte planene i august snakket Medier24 med både E24, Finansavisen og Dagens Næringsliv om konkurranse.

– Det er stor interesse for næringslivsjournalistikk i Norge. Men det er også mange redaksjoner som konkurrerer. I utgangspunktet er ikke Dagbladet den vi frykter mest i konkurransen om å få betalende abonnenter, sa sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv til Medier24.

Leder for digital utvikling og strategi i Hegnar Media, Jon Trygve Hegnar, svarte slik:

– Vi tar denne konkurransen i mot med åpne armer! Når vi lanserer Finansavisen.no på mandag får Dagbladet se hva de har å konkurrere mot - og så får de vurdere selv om det er plass til de. Oss har det vært plass til lenge, og vi kommer til å ta enda mer plass fremover.

Sjefredaktør Gard Michalsen i E24 svarte slik:

– Vi jobber ut i fra våre egne strategier, så dette forandrer ikke noe annet for oss enn at vi må jobbe enda hardere med vår journalistikk. Men Dagbladet kan - gjennom sin distribusjonskraft - bli store. Derfor blir det spennende å se hva de kan få til. 

Powered by Labrador CMS