Slik skal Dagbladets «Børsen» kapre lesere: – Potensialet i finans­journalistikken er ikke tatt helt ut

– Markedet har godt av konkurranse. For leserne er dette bare positivt, sier Børsen-sjef Jan Thomas Holmlund til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagbladet og Aller Media offentliggjorde navnet på sitt nye finansnettsted Børsen forrige torsdag.

Den nye nettavisen skal lanseres først i november, men nøyaktig dato er foreløpig ikke klart. Arbeidet er imidlertid godt i gang, rekrutteringen til redaksjonen er ferdig og ledes av nåværende Dagbladet-vaktsjef Jan Thomas Holmlund.

– For leserne er dette bare positivt

Han er klar på at Børsen vil tilføre finansjournalistikken i Norge noe nytt.

 – Vi skal være et frisk pust i finansjournalistikken – og representere noe nytt, sier han til Medier24.

– Finans er et stort område, og vi må finne vår nisje innenfor det feltet. Det tror jeg det er plass til, selv om det allerede er en del konkurrenter på markedet, sier Holmlund.

Og den konkurransen blir hard, med etablerte aktører som Dagens Næringsliv, E24 og Hegnar Media. 

Jan Thomas Holmlund

– Det er tøff konkurranse, og det er mange flinke folk vi nå skal konkurrere mot. Men jeg tror det er plass til oss i markedet. For potensialet i finansjournalistikken er ikke tatt helt ut, sier Holmlund. 

– Finansjournalistikken og markedet har godt av konkurranse også. Dagens Næringsliv ble vel ikke noe dårligere av at E24 kom på banen. Og jeg tror ikke de blir noe dårligere av at vi kommer på markedet. For leserne er dette bare positivt, sier Holmlund.

Konkurrentene selv var imidlertid avventende til nyheten om tidligere i høst.

– Det er stor interesse for næringslivsjournalistikk i Norge. Men det er også mange redaksjoner som konkurrerer. I utgangspunktet er ikke Dagbladet den vi frykter mest, sa DN-redaktør Amund Djuve til Medier24 den gang.

Holmlund smiler av det lille stikket. 

– For å snakke Amund Djuves språk, så blir vi som nypotetene. He he. Og det er jo alltid godt, sier han.

Med klar adresse til Djuves sammenligning – overfor Aftenposten tidligere denne måneden – av konkurransen mellom E24 og DN på nett med «å sammenligne poteter og trøfler».

– Først og fremst nyheter

Da Børsen ble lansert før helgen ble det proklamert at det skulle være «finans for folket». Det er selve nøkkelen til hvorfor Holmlund tror Børsen vil bli en suksess hos leserne.

– «Finans for folket»-prinsippet blir veldig viktig for oss. Dette skal gjøres på Dagbladet-måten, og Dagbladet er en populæravis som favner bredt, sier han.

– For oss blir det derfor viktig å gjøre dette stoffområdet tilgjengelig for de store leserskarene. Først og fremst skal vi jobbe med nyheter og personer. Det blir viktig, sier Holmlund. 

Men vel vitende om at konkurrenten E24 nå skal satse mer på gravejournalistikk – med ansettelsen av SKUP-maestroen Lars Håkon Grønning som ny nyhetsredaktør – lover også Holmlund at Børsen skal gå dypt.

– Dagbladet har en sterk gravetradisjon, og vi har en gravegruppe som er flink til jobbe ut mot alle avdelingene på huset. Det er helt naturlig og åpenbart at det derfor blir graving mot finansstoff, sier han.

At Dagbladet går så det griner om dagen og vokser seg stadig større, vil også gi Børsen en god starthjelp. Men Holmlund er likevel klar på at teamet hans må levere.

– Dagbladet-fronten nå er fantastisk og pakket med godt stoff. Det stiller store krav til oss. Vi kan ikke bare bestille plass og kreve profilering på fronten. Vi må levere skikkelig bra for å få vist oss fram, sier han.

– Det blir definitivt ingen kvotering av finansstoff, påpeker han med et smil.

– Vi er en privilegert gjeng

Jon Even Andersen, Nicolai Eriksen, Linn-Christin Martinussen og Jan Thomas Holmlund er godt i gang med arbeidet med Børsen-stoff.

Med på laget har Holmlund journalisttrioen Linn-Christin Martinussen (28), Nicolai Eriksen (29) og Jon Even Andersen (51). 

Alle tre gleder seg stort til å få presentert journalistikken sin.

– Vi skal slå fra oss! Det er egentlig ikke så mye mer mystisk enn at vi skal jakte og skrive nyheter. Vi skal gjøre det innenfor ett felt, ja, men vi skal gjøre det på en måte som er gjenkjennelig for Dagbladet-leseren. Dette er kjempegøy å få være med på, sier Andersen til Medier24.

– Det er ikke ofte du ser en slik ny oppstart det satset så mye på som Dagbladet gjør med Børsen nå. Sånn sett er vi en privilegert gjeng. Det er også veldig motiverende at vi er i en vekstposisjon, legger han til. 

Det er Eriksen helt enig i.

– Vi er en veldig heldig posisjon – mye takket være hardt arbeid her på huset over lang tid. Det er ekstra moro å få jobbe med journalistikk når vi vet at det vil nå ut til folk, sier Eriksen til Medier24.

– Det skader derfor ikke at Dagbladet nå er i kraftig vekst. Men jeg tror dette har potensial til lykkes uansett. Det ville det hatt for tre år siden også, legger han til.

– Det å få muligheten til å være med på å starte noe nytt, og ta finansjournalistikken i en ny retning, blir jeg veldig trigget av. Det var ikke vanskelig å si ja til å være med på dette. Men i det ligger det også forventninger. Vi skal stå for noe nytt, og ta det i en ny retning, sier Eriksen. 

Nicolai Eriksen, Linn-Christin Martinussen, Jan Thomas Holmlund og Jon Even Andersen gleder seg til å komme i gang.

– Kildene er supernysgjerrige

De tre journalistene merker allerede at markedet de skal rette seg mot er spente på Børsen.

– I innledningsfasen nå er vi mye ute og møter folk og snakker med nye kilder. De er supernysgjerrige på hva vi skal bli, men samtidig veldig åpne på at det er plass til oss – selv om vi har flinke konkurrenter, sier Martinussen til Medier24.

– For også de forteller oss at det er mye utforløst potensiale i finansjournalistikken. Det ønsker vi å få presentert til folket på en god måte, sier hun.

Og påpeker:

– Vi skal jakte de gode historiene, og de er det mange av der ute.

Se intervju med Børsen-gjengen her:

Powered by Labrador CMS