Sonja Nordanger er nestleder i redaksjonsklubben i Aller Media. Hun er også landsstyremedlem i Norsk Journalistlag.

Kommentar

At Bonnier nå vil erstatte fast ansatte i Norge med frilansere, er noe vi reagerer sterkt på

Redaksjonsklubben i Aller Media med støtteerklæring til kollegene i Bonnier Media, etter det ble kjent at selskapet legges ned i Norge.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • SONJA NORDANGER, nestleder i redaksjonsklubben i Aller Media. Hun er også landsstyremedlem i Norsk Journalistlag

At Bonnier legger ned virksomheten i Norge er foruroligende og jeg synes det er betimelig å stille spørsmål ved måten dette planlegges – videre drift med frilansere og de norske produktene lagt under Danmark.

Ifølge arbeidsmiljøloven skal fast ansettelse være hovedregelen i norsk arbeidsliv.

Bruk av frilansere er allerede utbredt i magasinbransjen – og har vært en forlokkende måte for arbeidsgivere å spare kostnader. Frilansere koster mindre – de burde ikke det, men det gjør de altså.

Å vite at det er mange faste arbeidsoppgaver som skal gjøres og likevel gå for frilansbruk PÅ FAST BASIS, er en mildt sagt foruroligende utvikling.

Norske magasiner og ukeblader har lang tradisjon i Norge. De er en del av kulturen og de ivaretar norsk språk.

Nå vet jeg ikke hvordan Bonnier har tenkt å løse dette praktisk, men i utgangspunktet er jeg usikker på hvordan de skal klare å ivareta kvaliteten.

Det finnes mange gode frilansere, men nærheten til norske kilder og norsk tradisjon er viktig for redaksjonell planlegging, bearbeiding og etisk standard.

Presset på magasinbransjen har vært enormt over mange år.

Selv om de største mediehusene melder gode resultater, så er det en konstant nedgang i antall printlesere og det er et utfordrende marked. Den digitale transformasjonen pågår, men konkurransesituasjonen er ikke rettferdig.

Momsfritak gjelder nemlig ikke alle digitale redaksjonelle medier – noe det selvfølgelig burde gjøre.

Flere ting spiller inn, men jeg håper politikerne i alle fall blir mer opptatt av å legge forholdene til rette for et bedre bruker- og mediemangfold framover.

De fleste magasiner og nettsteder er breddeprodukter med blant annet feature-, forbruker/nytte-, underholdnings- og livsstiljournalistikk. Kvinner er som regel hovedmålgruppe – noe som gjenspeiler seg i kildebruk og på innholdssiden.

Mangfoldet blir mindre- og brukerne får færre alternativer å orientere seg i  - når det ikke er like konkurransevilkår.

 

Her er vår støtteerklæring til våre kolleger i Bonnier:

 

Til gode kolleger i Bonnier

At Bonniers virksomhet i Norge legges ned, er mottatt med stor tristhet av medlemmene i Redaksjonsklubben i Aller Media. Vi kjenner dere som flinke folk og gode kolleger. En støtteerklæring nå, framstår kanskje hult – usikkerheten dere føler på er der, arbeidsplassene deres blir borte.

Men vi vil dere skal vite at vi følger med dere, og vi føler med dere.

Usikkerhet har preget hele den norske mediebransjen i mange år. Både på print og digitalt har magasindelen av bransjen vært hardt rammet med kostnadskutt og nedbemanninger.

De som er blitt igjen i redaksjonene har løpt fortere og fortere for å kunne opprettholde kvalitet for leserne. At Bonnier nå vil erstatte fast ansatte i Norge med frilansere er noe vi reagerer sterkt på. I det norske arbeidslivet er fortsatt fast ansettelse hovedregelen (jamfør paragraf 14–9 i arbeidsmiljøloven).

Men – til dere som nå rammes, både NJ-medlemmer og andre, vi krysser fingre for at dere finner gode løsninger for dere selv og at dere blir godt ivaretatt.

Hilsen Redaksjonsklubben i Aller Media

Powered by Labrador CMS