- 20 års erfaring gir oss et svært godt grunnlag for å fortsette med å gi leserne våre nyttig og kritisk informasjon, skriver Dinside-redaktøren.

I år fyller Dinside 20 år. Og vi er kommet for å bli. Vår oppgave som forbrukerens venn og vaktbikkje er viktigere enn noensinne

- Siden 1998 har Dinside gitt gode råd til sine lesere. Det har vi tenkt å fortsette med, skriver Berit B. Njarga.

Denne artikkelen er over to år gammel.

Berit B. Njarga, konstituert redaktør i Dinside.

 

Mye har forandret seg siden 1998, da Dinside ble lansert: Celine Dion toppet musikklistene og Bjørn Dæhlie vant to gull under OL i Nagano i Japan.

Det er ingen tvil om at det skjer noen endringer i løpet av to tiår.

Noen idrettshelter senere består Dinside fortsatt - 20 år eldre og i en ganske annen utgave enn på slutten av 90-tallet.

Da var målet til Bernhard A. Steen, som startet nettstedet, å bruke de formidable mulighetene internett ga til publisering av uavhengige og etterrettelige råd.

Dinside skulle være den beste rådgiveren som fantes for kjøperne som nærmest satt klar med åpne lommeboker.

- Målet med å starte Dinside var å skape en tjeneste som var noe helt spesielt og som forhåpentligvis kom til å overleve. At nettstedet har overlevd i beste velgående i 20 år er bare helt nydelig, sier Steen.

Etter 20 år er ikke behovet for god, aktuell og kritisk forbrukerjournalistikk blitt borte - heller tvert imot. Det skjer stadig endringer som påvirker forbrukerne, noen heldigvis til det bedre.

HUSKER DU? Slik husker «Wayback Machine» Dinside.no fra desember 1998 - den første siden som er lagret.

Samtidig er det kanskje enda vanskeligere å orientere seg som forbruker nå enn det var for 20 år siden, både i en kjøpssituasjon men også i det mylderet av informasjon vi omgir oss med daglig.

Om Dinside:

Dinside.no ble lansert 15. april 1998, med bil, data og økonomi som hovedfokus. I dag har vi en bredere dekning av tema innen teknologi, økonomi- og forbrukerrettigheter, bil, bolig, reise og fritid.

Vi tilbyr leserne våre grundige tester av produkter innenfor forskjellige produktgrupper, følger kritisk med på aktører og merkevarer og gir tips og råd som kommer leseren til gode i hverdagen.

Dinside har rundt 1,3 millioner unike lesere hver uke og er i dag en del av Dagbladet.

Produktplassering, sponsing av bloggere, såkalte «cookies» som følger med på din bevegelser på internett og content marketing, journalistikken etterlignes i annonseform og en mediekrise der mange journalister har forsvunnet over i PR og kommunikasjon, er noen eksempler på hvordan både mediehverdagen og forbrukernes hverdag faktisk har forandret seg.

Det sier seg selv at dette gir et annet annerledes bakteppe for våre lesere enn da Dinside ble lansert for å hjelpe leserne med å ta gjennomtenkte valg i en kjøpssituasjon.

Det er ingen tvil om at norske forbrukere fortsatt trenger gode råd, ikke minst i form av nøytral og kritisk journalistikk i en hverdag der produsenter og bransjer jakter på din oppmerksomhet med stadig nye metoder.

Allerede fra veldig ung alder er man forbruker i dagens samfunn - med de utfordringer det gir. Vår oppgave fremover er dermed også å fange opp de ferskeste forbrukerne som kanskje ikke en gang var født da Dinside ble lansert. Dette er en oppgave vi som «voksent» nettsted tar veldig alvorlig.

Vi tror fortsatt at både erfarne og yngre forbrukere har et stort behov for den informasjonen vi kan tilby. 20 års erfaring er et svært godt grunnlag for å gjøre en god jobb på forbrukernes vegne.

I april feirer vi at Dinside har vært forbrukerens venn og vaktbikkje i to tiår. Nettstedet som ble lansert for å gi gode råd når du trenger dem, er blitt mange erfaringer rikere.

Det vil komme godt med når vi skal fortsette å hjelpe våre lesere med nyttig og kritisk informasjon også etter at 20-årsdagen er over.

Powered by Labrador CMS