Den Aller Media-eide nettportalen SOL.no tar grep for å øke omsetningen. Nå skal avisene få kjøpe plasseringer hos det populære nettstedet.
Bakgrunnen for valget er at annonseinntektene faller, mens trafikktallene er høyere enn aldri før.
Administrerende direktør Jan Thoresen, forteller mer om hva satsingen går ut på.
– Det er rett og slett at man kan kjøpe seg lov til å snike i køen, gjennom å inngå en distribusjonsavtale med oss, og det til en lavere pris enn man må ut med hos Google og Facebook, sier Thoresen til Medier24.
Og legger til:
– Vi har enorm trafikk, og leverer klikk i hundre tusener- og millionklassen, sier Thoresen og forteller at nettsiden ukentlig har én million unike brukere.
Prisen som blir satt på antall klikk, vil variere ut ifra størrelsen på oppdraget, ifølge direktøren.
– Alltid en redaksjonell vurdering
– Skal den kjøpte plasseringen merkes på nettsiden deres?
– Vi har tvilt oss fram til at vi ikke kommer til å gjøre det. Det er ikke sikkert at det er den endelige løsningen, og desken vår skal alltid gjøre en redaksjonell vurdering, og velge ut saker etter nyhetsbildet, svarer Thoresen.
Han peker på at alle aviser setter av en viss plass til diverse stoffområder på sine nettsider.
– Vi er vant til å forholde oss til et trafikkbudsjett for å få en riktig miks på forsiden. Det tror jeg de fleste som jobber med fronting gjør. Der de har satt av et budsjett til stoffområder som sport og kultur, setter vi av trafikk til en ekstern aktør, som vi har valgt å ikke merke.
Å merke den kjøpte plasseringen, vil ikke være riktig, mener direktøren.
– Vi mener det blir feil å merke dette, fordi det ikke er en annonse, men en sponset distribusjon av nyheter. man kan kalle det en forfordeling. Vi har vurdert å merke innholdet som «boostet», men har ikke funnet noen praktisk løsning på dette ennå.
– Alle nettaviser står i denne spagaten
– Ser du noen presseetiske utfordringer ved å ikke merke plasseringen?
– Alle nettaviser står i denne spagaten mellom redaksjonelle og kommersielle vurderinger. Selvfølgelig har desken det siste ordet i disse sakene, og ingen får tvinge saker inn på vår side, sier Thoresen.
Og fortsetter:
– De presseetiske utfordringene er ikke verre enn de som styrer forsidene i avisene gjør, om hvorvidt man skal plusse en sak, eller legge den ut åpent. Grunnen til å plusse er rent kommersiell, og vi jobber hardt for å overleve, sier han.
Om nettstedets økonomi, sier Thoresen følgende:
– Den økonomiske allmenntilstanden hos SOL.no er bra, men vi merker særlig effekten av koronakrisen på to områder. Den ene er at vi har rekordstor trafikk, og at prisen på annonser går ned.
Thoresen vet ennå ikke eksakt hvor mye plass som vil bli satt av til den betalte plasseringen, men understreker at nettstedets mål er det samme som før.
– Foreløpig har vi ikke satt et tak på denne kvoten. Vi har mye plass å gå på, så foreløpig kan vi gjøre dette uten at det går ut over den generelle miksen. Det vi leverer brukeren skal fortsatt være en oversikt over hva som er viktigst akkurat nå, sier han.