Her er mediet som ikke prøver å nå de unge. Det gjør de med en driftsmargin på 30 prosent!

VIOVER60 går fortsatt så det griner, melder Aller Media.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ikke alle medier forsøker den vanskelige jobben med å nå de unge: Månedsmagasinet VIOVER60 skal som navnet antyder nå de voksne.

Og det går fortsatt så det suser, skriver Aller Media i en melding om magasinet:

I 2015 omsatte det heleide og Bergens-baserte utgiverselskapet Grieg Media AS for 59,5 millioner kroner. Av dette sitter selskapet når året er omme igjen med en EBITDA på 17,3 millioner kroner.

Det gir en driftsmargin på hele 29 prosent.

- Vi er markedsledende innfor seniorsegmentet og har stor tro på målgruppen fremover. Merkevaren VIOVER60 er sterk og vi har jobbet målrettet for å ekspandere den gjennom å utvikle nye forretningskonsepter som gir økt lønnsomhet, sier sjefredaktør og daglig leder Anne Marit Hjelme.

- Det har resultert i innovative prosjekter som blant annet leserturer, langtidsresort i utlandet og events for seniorer, sier hun.

Grieg Media AS:

 

 

 

 

 

 

2015

 

2014

 

2013

Omsetning (mill. kroner)

59,5

61,8

66,9

EBITDA (mill. kroner)

17,3

16,9

10,6

Driftsmargin

29,10 %

27,30 %

15,80 %

Hjelme tror på videre suksess i printmarkedet, for det voksne publikum. Samtidig som de bygger posisjoner i digitale i sosiale medier. Inkludert fem faste seniorbloggere.

Og bak resultatet peker hun på rask omstilling, satsing på nye forretningsområder - og kostnadskontroll.

Rett nok har omsetningen vært noe fallende - men resultatet har vært sterkt økende de seneste åra. 

- Vi når målene når det gjelder annonseinntekter, noe som utvilsomt skyldes merkevarens sterke gjennomslagskraft, sier Hjelme.

- I tillegg er vi trolig landets største tilbyder av spesialdesignede turer for eldre - med i underkant av 100 leserturer årlig. Reisemålene er håndplukket og spesielt tilrettelagt for våre lesere. Forrige vinter etablerte VI OVER 60 også sitt første langtidsresort i Malaga.

Powered by Labrador CMS