Aller Media, som blant annet eier Dagbladet og Se og Hør, går sammen med lokalaviskonsernet Amedia og etablerer et rykende ferskt annonseselskap, skriver de to selskapene i en pressemelding.
– Vi etablerer DIAR som en klar respons på et behov i markedet, først og fremst fra annonsørene, som nå får et nytt og bedre digitalt alternativ, sier konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media i en pressemelding.
«DIAR skal være en selvstendig markedsaktør som ved hjelp av teknologi handler plasseringer hos ulike medier, tilfører relevant innsikt, utvikler egne og mer målrettede annonseprodukter, og dokumenterer effekter», skriver de i meldingen.
Til sammen vil det nye selskapet ha en ukentlig dekning på rundt 2,7 millioner nordmenn over 18 år, står det videre. Aller Media og Amedia skal i utgangspunktet eie 50 prosent av selskapet hver, men sier at de trolig kommer til å åpne opp for flere aktører etter hvert.
Amedia og Aller Medias ambisjon er å ta en større andel av reklameomsetningen i Norge, gjennom å utfordre internasjonale aktører som Google og Facebook.
– Dette er et selskap som vi har høye forventninger til. Vi skal utfordre aktører som Facebook og Google. Norske og nordiske mediehus har tapt store andeler i det norske reklamemarkedet i de siste årene. Nå er tiden for å vinne noe av det tapte tilbake, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia i meldingen.
De kommer til å ansette mellom 6 og 7 personer i selskapet i første omgang, med en ambisjon om å øke videre, skriver de i meldingen.