Etablerer DIAR for å ta opp kampen om annonsekronene.

Aller Media og Amedia går sammen om nytt annonseselskap

De to vil vinne tilbake annonsekroner fra Google og Facebook. – Nå er tiden for å vinne noe av det tapte tilbake, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia om samarbeidet med Aller Media.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Aller Media, som blant annet eier Dagbladet og Se og Hør, går sammen med lokalaviskonsernet Amedia og etablerer et rykende ferskt annonseselskap, skriver de to selskapene i en pressemelding.

– Vi etablerer DIAR som en klar respons på et behov i markedet, først og fremst fra annonsørene, som nå får et nytt og bedre digitalt alternativ, sier konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media i en pressemelding. 

«DIAR skal være en selvstendig markedsaktør som ved hjelp av teknologi handler plasseringer hos ulike medier, tilfører relevant innsikt, utvikler egne og mer målrettede annonseprodukter, og dokumenterer effekter», skriver de i meldingen. 

Til sammen vil det nye selskapet ha en ukentlig dekning på rundt 2,7 millioner nordmenn over 18 år, står det videre. Aller Media og Amedia skal i utgangspunktet eie 50 prosent av selskapet hver, men sier at de trolig kommer til å åpne opp for flere aktører etter hvert. 

Amedia og Aller Medias ambisjon er å ta en større andel av reklameomsetningen i Norge, gjennom å utfordre internasjonale aktører som Google og Facebook. 

– Dette er et selskap som vi har høye forventninger til. Vi skal utfordre aktører som Facebook og Google. Norske og nordiske mediehus har tapt store andeler i det norske reklamemarkedet i de siste årene. Nå er tiden for å vinne noe av det tapte tilbake, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia i meldingen. 

De kommer til å ansette mellom 6 og 7 personer i selskapet i første omgang, med en ambisjon om å øke videre, skriver de i meldingen. 

Powered by Labrador CMS