Karina Dahling Ehrenclou begynner i den nye jobben som Aller X-direktør 9. januar. I Pressepodden forteller hun hvordan selskapet nå skal vokse og utvide ytterligere i 2023.
Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Pressepodden:
Den nye Aller X-sjefen mener norsk mediebransje bør få bedre selvtillit
Karina Dahling Ehrenclou savner at mediebransjen ser og tar eierskap til hele verdikjeden fra journalistikken og til finansering av den.
Tidligere denne uken ble det kjent at Karina Dahling Ehrenclou blir ny administrerende direktør for Aller X.
Hun overtar for Jan Thoresen - og kommer fra jobben som konserndirektør for M&A og Strategi i Aller Media. Hun kjenner derfor konsernet godt.
– Det var et lett valg. Da muligheten kom, så tenkte jeg at «dette har jeg skikkelig lyst til å jobbe mer med», sier Dahling Ehrenclou i Pressepodden.
Hør episoden øverst i saken, eller der hvor du finner podkast!
Hun forteller at innovasjonsselskapet til Aller Media nå skal vokse og utvikle seg ytterligere. Og kanskje nye merkevarer og nisjeaviser.
– Vi har nå fått litt større mandater, og skal vokse mer og gjøre nye ting. Det tror jeg at jeg har noe å bidra med, sier Dahling Ehrenclou.
– DNA-et i Aller X er vekst, og folk blir motivert av å lykkes. Det er også uten tvil rom for å gjøre nye ting. Det er masse potensiale i merkevarene vi har, men også koble til nye tjenester til nisjene vi jobber med, sier hun.
Dahling Ehrenclou har siden hun begynte i Aller Media i 2021 latt seg imponere over mediebransjens digitale endringsvilje.
Men hun mener likevel bransjen kan jobbe mer med én ting: Nemlig å se hele totalperspektivet fra verdikjeden fra journalistikken og til finansieringen av den.
– Det som er spennende er totaliteten og hele verdikjeden. Det er ikke så veldig stor betalingsvilje for journalistikken nå. Det må finansieres, blant annet gjennom annonser, sier Dahling Ehrenclou.
– Jeg mener norsk mediebransje har mye å gå på ved å ta større eierskap til den verdikjeden, legger hun til.
Og utdyper:
– Vi må ikke være like avhengige av de store globale tech-aktørene, men ha mer selvtillit og trygghet på at det er vi som leverer nyhetene og underholdningen som norske lesere, seere og lyttere ønsker. Da bør vi også ta mer eierskap til inntektene som vi skaper rundt produktene våre, sier Dahling Ehrenclou.
Den nye Aller X-sjefen forteller også mer om hvordan hennes første møte med mediebransjen var og hva som overrasket og imponerte henne, samt hvilke medievaner hun selv har. Og hva er egentlig Aller X?