Torsdag ble høstens ferske lesertall for både aviser, ukeblad og magasiner offentliggjort.
Og: Det er ikke like dyster lesing for magasinbransjen som for avisene, viser tallene.
Magasinlesingen har økt med 1,9 prosent det siste året, melder Mediebedriftenes Landsforening.
- Hele 40 av MBLs 62 medlemsblader, har leservekst. Det er gruppene "helse/livsstil/sunnhet" og "kvinner" som øker mest, skriver MBL i en pressemelding.
- Papiret står fortsatt sterkt for magasinene. Dette viser at de har en tydelig kontrakt med sine lesere, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.
Saken fortsetter under grafen!
Slik er utviklingen for magasiner og ukeblad:
(Kilder: TNS Gallup og Mediebedriftenes Landsforening. Grafikken er lånt fra MBL. Alle tall i hele 1000.)
Se nederst i saken for tabell som viser utviklingen fra 2014 til 15!
Magasinene er delt inn i 16 bladgrupper, 7 av gruppene har fremgang. Størst fremgang har helse- og livsstilsbladene. Kvinnebladene og fagbladene kan også vise til solid vekst. Vekst finner vi også for matbladene.
Størst tilbakegang har gruppene "innsikt/økonomi" og "tegneserie/ung".
Se & Hørs tirsdagsutgave er igjen størst, med over en halv million lesere. Noen av de tradisjonelle ukebladene, som henvender seg til brede lesergrupper, har også leservekst. Dette gjelder blant annet. Allers, Her & Nå, Hjemmet og Se & Hør-tirsdag.
Og det gjør naturlig nok Aller-konsernet fornøyd. I en melding sier forlagsredaktør Ellen Arnstad:
- Se og Hør er Norges mest leste ukeblad igjen, med over 515 000 ukentlige lesere på tirsdag. Det gleder oss stort! At de andre ukebladene og magasinene i Aller gjør det så bra, varmer også mitt redaktørhjerte, sier Ellen Arnstad som er ansvarlig for alle merkevarene på print i Aller Media.
Egmont Publishing er også fornøyd med utviklingen, og skriver i en melding at Hjemmet og Vi Menn har størst fremgang av de største bladene.
Men aller størst økning har Det Nye Shape Up, som øker med hele 58 prosent på netto lesertall.
- Det er svært positivt å få bekreftet at våre merkevarer leses og brukes av stadig flere. Når våre lesertall øker eller er stabile, er det fordi våre blader og magasiner er attraktive og tilstede i lesernes hverdag. I tillegg jobber vi aktivt med at våre digitale plattformer er så tilpasset våre målgrupper som mulig, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing.
En annen artig økning å merke seg er Lunch, som for første gang er med i målingen. Tegneserien entrer målingen med et nettotall på hele 198.000 lesere. Bruttotallet (GEP) er på hele 587.000, og forteller at Lunch-leserne leser både neste hele bladet - og de leser det i snitt 3,5 ganger.
Utviklingen fra 2014 til 15 for magasiner og ukeblad
(Kilder: TNS Gallup og Mediebedriftenes Landsforening. Alle tall i hele 1000.)
Interiørmagasinet | 189 | 134 | 55 |
Costume | 156 | 118 | 38 |
Det Nye ShapeUp | 103 | 65 | 38 |
Tara | 173 | 136 | 37 |
KK | 182 | 148 | 34 |
Det Nye | 197 | 170 | 27 |
Hjemmet | 496 | 469 | 27 |
COOP Medlem | 1048 | 1022 | 26 |
Hyttemagasinet | 110 | 84 | 26 |
Tidskriftet Sykepleien | 146 | 120 | 26 |
Vagabond | 88 | 62 | 26 |
Vi Menn | 321 | 295 | 26 |
BoligPluss | 145 | 121 | 24 |
Aktiv Trening | 78 | 56 | 22 |
Bonytt | 251 | 229 | 22 |
Båt (Vi Menn Båt) | 153 | 131 | 22 |
Bil | 141 | 121 | 20 |
Her & Nå | 286 | 266 | 20 |
Hytteliv | 189 | 169 | 20 |
Lev Landlig | 123 | 103 | 20 |
National Geographic Norge | 279 | 260 | 19 |
Autofil | 127 | 109 | 18 |
Bondebladet | 127 | 109 | 18 |
ELLE | 146 | 128 | 18 |
Kamille | 134 | 116 | 18 |
KK Living | 76 | 58 | 18 |
Maison Interiør | 97 | 79 | 18 |
Aftenposten Innsikt | 267 | 250 | 17 |
Båtmagasinet | 128 | 111 | 17 |
Norsk Landbruk | 64 | 47 | 17 |
Allers | 248 | 234 | 14 |
Finansavisen MOTOR | 98 | 85 | 13 |
Tara Smak | 95 | 82 | 13 |
UTE | 69 | 56 | 13 |
Mat fra Norge | 117 | 106 | 11 |
Vi over 60 | 315 | 304 | 11 |
BoligDrøm | 120 | 110 | 10 |
Jakt | 87 | 77 | 10 |
Rom123 | 138 | 128 | 10 |
Se og Hør Tirsdag | 515 | 506 | 9 |
Stella | 77 | 68 | 9 |
BabyDrøm | 24 | 16 | 8 |
Bil Top Gear (Vi Menn Bil Top Gear) | 166 | 158 | 8 |
Henne | 79 | 71 | 8 |
Dagens Næringsliv D2 | 240 | 233 | 7 |
Maison Mat & Vin | 101 | 94 | 7 |
Reiselyst | 80 | 73 | 7 |
Vakre Hjem & Interiør | 107 | 101 | 6 |
Norsk Golf | 97 | 92 | 5 |
Jakt & Fiske | 230 | 227 | 3 |
Norsk Ukeblad | 264 | 261 | 3 |
Traktor | 42 | 40 | 2 |
På TV | 133 | 132 | 1 |
Villmarksliv | 152 | 151 | 1 |
Terrengsykkel | 45 | 45 | 0 |
Ukeavisen Ledelse | 43 | 43 | 0 |
Alt om fiske | 83 | 84 | -1 |
Bo Bedre | 153 | 154 | -1 |
i Form | 152 | 153 | -1 |
Julia | 48 | 51 | -3 |
Se og Hør Extra | 221 | 224 | -3 |
Fri Flyt - Skimagasin | 79 | 83 | -4 |
Hjemme-PC | 74 | 78 | -4 |
Vi med hund | 43 | 48 | -5 |
DAGBLADET Magasinet | 509 | 517 | -8 |
Familien | 307 | 315 | -8 |
Kapital | 173 | 181 | -8 |
Donald Duck & Co | 348 | 358 | -10 |
TV-guiden Programbladet | 75 | 85 | -10 |
Illustrert Vitenskap | 497 | 508 | -11 |
Foreldre & Barn | 78 | 90 | -12 |
Jeger Hund & Våpen | 75 | 87 | -12 |
Tegneseriebladet BILLY | 126 | 141 | -15 |
Aftenposten A-Magasinet | 708 | 724 | -16 |
Teknisk Ukeblad | 286 | 302 | -16 |
Hus&Bolig | 245 | 262 | -17 |
VG Helg | 684 | 703 | -19 |
Mann | 70 | 90 | -20 |
Fjell og Vidde | 351 | 374 | -23 |
Gjør Det Selv | 109 | 133 | -24 |
ToppGirl | 93 | 117 | -24 |
Aftenposten K | 109 | 139 | -30 |
Tegneseriebladet Nemi | 215 | 247 | -32 |
Tegneseriebladet PONDUS | 488 | 535 | -47 |
Dine Penger | 187 | 246 | -59 |
Vi i Villa | 891 | 953 | -62 |
NAF-magasinet Motor | 775 | 855 | -80 |