John Arne Markussen, sjefredaktør i Dagbladet. Her på en markering våren 2015.

Dagbladet flytter deadline og øker prisen. Vil melke de siste pengene ut av papiravisa - før den legges ned på hverdager

- Det er klart vi kommer til å kutte utgaver når det ikke lenger er lønnsomt, sier sjefredaktør John Arne Makrussen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Medier24/NTB):

Dagbladet på papir framskynder deadline og øker prisen med 5 kroner.

Dette beskrives som en siste løsning for å «melke» papiravisen på vei mot det uunngåelige: Store kutt i frekvens og antall utgaver.

– Det er klart at vi kommer til å kutte utgaver når det ikke lenger er forretningsmessig grunnlag for det, men det er ingen konkrete planer om det.

Vi gjør fortløpende vurderinger. Eventuelle kutt vil skje et stykke fram i tid, sier sjefredaktør John Arne Markussen til Nettavisen.

Avisen setter altså opp prisen på papiravisen med 5 kroner til 35 kroner fra nyttår.

Samtidig flyttes deadline fram fra klokken 21 i dag til klokken 18.

Resultatet blir en avis som ikke får med seg nyhetene fra kvelden før.

– Avisens funksjon i dag er ikke nyheter. Den har en helt annen funksjon. Nyheter i dag er digitalt, sier Markussen videre.

Han understreker at papiravisen foreløpig går godt økonomisk, men sier samtidig at det på et eller annet tidspunkt vil komme en frekvensendring.

Det vil i så fall bety bemanningskutt.

Neste skritt vil i så fall bli Dagbladet som «ukesavis» med lørdag og Magasinet på papir, og nettavis resten av uka. Det er også en løsning Allers ledelse tidligere har skissert overfor Medier24.

Den ikke helt ulike avisa The Independent la tidligere i år ned sin papiravis helt, og satser nå kun digitalt. Etter store kutt ved nedleggelsen, har det britiske mediehuset nå begynt å bemanne opp igjen.

 

Powered by Labrador CMS