Tanja Wibe Lund og Ørjan Ryland demonstrerer hvordan det nye DB-studioet virker.

Dagbladet satser knallhardt på TV med nytt studio. VGTV er ikke redd for konkurransen

Dagbladets Mads A. Andersen tror effektivitet vil gi dem et konkurransefortrinn i kampen om seerne. – Vi har en suveren nummer en-posisjon på video, kontrer VGTVs Rolf Sønstelie.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det tar ti sekunder å reise seg fra plassen der videojournalistene våre sitter, gå inn i studio og trykke på knappen som starter en sending, sier TV-sjef i Aller, Mads A. Andersen.

I høst bygget Dagbladet og Aller et flunkende nytt TV-studio – med millionstøtte fra Google i baklomma.

Trykke på én knapp

Målet til Andersen er at de skal vinne nyhetskampen på TV – og at det skal gå superraskt å starte en direktesending.

– Visjonen bak er å ha et studio som er rigget sånn at man ikke trenger å bruke noe tid på noe annet enn å fortelle nyheten. Vi skal ikke bruke tid på å ta på mikrofoner. Ikke på å skru på lys. Ikke på sende en link til de som styrer fronten av Dagbladet. Det eneste vi skal bruke tid på er å trykke på den ene knappen, som starter alt, sier Andersen og legger til:

– Vi håper og tror at det er et konkurransefortrinn overfor konkurrentene våre. 

Han forteller også at han har tatt i bruk utradisjonelle metoder for å forklare utviklere og teknikere hvor enkelt han ønsker at det skal være. 

– Da vi skulle i gang med å bygge dette studioet, så ville jeg at alle – både de som skulle bruke det og de som laget teknikken – skulle forstå hvor enkelt det skulle være. Da brukte jeg legoklosser fra lekerommet hjemme – og tegnet og forklarte, sier han. 

En halv million avspillinger om dagen

Mads A. Andersen i Dagbladet TV sitt nye studio.

Ifølge Andersen har de nå rundt 500.000 daglige redaksjonelle avspillinger, og at mellom 60 og 70 prosent ser hele innslaget. Andersen anslår at et gjennomsnittlig TV-innslag i Aller-systemet er på litt over ett minutt.

–Også programuniversene våre, som Rød Løper og Rødt kort, får pressen inn mye innhold på kort tid, sier han.

Samtidig tror han det er avgjørende at de tenker litt annerledes rundt nett-TV enn man gjør rundt lineær-TV.

– Lineære grep, som vignett eller rulletekst, er kuttet ut hos oss, sier han. 

Det handler blant annet om at tjue sekunder med rulletekst i slutten av et innslag naturlig nok gjør at andelen av dem som ser hele innslaget ferdig går kraftig ned. 

– Rulletekst er tross alt for spesielt interesserte, sier Andersen og humrer.   

Har ikke tatt igjen VGTV 

Tanja Wibe Lund og Ørjan Ryland demonstrerer hvordan det nye DB-studioet virker.

Andersen er tidligere VGTV-profil, men forlot VG for å bli TV-sjef i Aller sommeren 2018. 

Målet var å ta igjen VGTV – og Andersen forteller at de har en vei igjen før de er helt oppe på nivå med konkurrenten. 

– Vi er ikke i mål med det, nei. Det tar nok litt tid, men vi jobber godt med det, sier han og legger til: 

– Hver eneste breaking news-hendelse og hver eneste «akkurat nå»-dekning er et måleverktøy for oss. Vi skal være først med siste nytt – og vi er det oftere og oftere, sier han. 

Teknologien som ligger til grunn for det nye studioet heter Vmix, som i tillegg er skreddersydd og tilpasset DBTV. 

Andersen vil ikke avsløre den totale summen på investeringen, men viser til at Medier24 tidligere har omtalt det som «et millionbeløp»

Redaktør Rolf Sønstelie i VGTV.

– Det har vært en stor investering i oppstarten av Dagbladet TV, sier han. 

VGTV-ledelsen fra venstre: Avdelingsleder Ingeløw Elise Kopperud, redaktør Rolf Sønstelie, utviklingssjef Kristoffer Iversen, kommersiell sjef Elnaz Esmailzadeh, programsjef Martin Jøndahl og administrerende direktør Thomas Manus Hønningstad

 

– Frykter ikke konkurransen

Rolf Sønstelie er redaktør for VGTV – og Andersens tøffeste konkurrent. Han sier han ikke er redd for «lillebror» på TV-fronten. 

– Vi frykter ikke konkurransen fra Dagbladet. Vi har en suveren nummer en-posisjon på video blant norske mediehus – og konkurransen fra Dagbladet ser ikke vi igjen i våre tall til nå.

Sønstelie forteller at VGTV ligger på rundt 6,8 millioner daglige avspillinger – hvor 946.000 av dem er såkalte «click to play»-avspillinger. Det vil si at en bruker har aktivt gått inn og klikket på en videosak fra VG. 

– Vi applauderer at Dagbladet nå satser på video. Konkurranse er bra. Det er bra for video i det norske markedet og det er bra for brukerne. Men det å bli gode på web-tv i Norge finnes det er ingen quick fix på. Dagbladet må også ha tålmodighet på sin satsing.

Fortsatt vekst 

Redaktøren er stolt av at VGTV fortsetter å vokse – og at de klarer å holde på fortsatt høye tall, selv etter at den meste intense førstefasen av koronapandemien er over. 

– Det vi ser – og som er gøy – er at vi øker antallet videoer per bruker per dag. Veksten er dramatisk på mobil og nå er mobil den suverent største plattformen for oss når det gjelder visning av video på VG, sier han. 

Videre skryter han av at kanalen fortsetter å sette rekorder. 

– Januar ble all-time-high i VGTVs historie – den rekorden slo vi igjen etter det – og i mars hadde vi ekstremt høye tall. Da hadde vi 31,3 millioner visninger og et snitt på litt over en million per dag. Det har gått litt ned etter det, men bare litt.

 – Hva er det som drar? Regjeringens daglige pressekonferanser?  – I mars hadde vi høye tall på det, ja, sier han, humrer og legger til: – Vi ser at breaking news går veldig bra. Det som er gøy å se er at det treffer ungt – ikke bare voksne. Den siste tiden har live-sendinger og innhold om opptøyene og demonstrasjonene i USA veldig gode tall. Nyheter funker og det er inspirerende å se. 

I tillegg forteller han at underholdningsinnholdet deres, som Spårtsklubben og Harm og Hegseth, går godt på videofronten. 

– Folk har blitt mer kresne

Når det gjelder strategien for videoinnholdet forteller Sønstelie at de har endret strategien noe fra de første årene i VGTV – hvor det var mye kattevideoer og lite nyheter.  – Gode viralvideoer kan fortsatt gå veldig godt – men folk har blitt mer kresne. Miksen vår har også blitt annerledes i dag enn den var de første årene med VGTV, sier han og legger til:  – Video skal ikke bare oppfattes som viralt innhold. Inntrykket av VGTV skal ikke være at det bare er clickbait. Vi tror ikke det er en bærekraftig strategi over tid.  

Powered by Labrador CMS