Omsetningen falt for Aller–konsernet i 2024. Det viser
konsernets årsrapport. Siden Aller er dansk, har de avvikende regnskapsår, fra
oktober til september.
Konsernet endte med en nettoomsetning på 3,8 milliarder
danske kroner. Det er en nedgang på 200 millioner fra året før.
De har likevel et høyere EBITDA, på 75 millioner, opp fra 50
millioner året før.
Aller Media Nordic endte med en inntekter på 2,3 milliarder
kroner, en nedgang på over 250 millioner kroner fra året før. De endte med et
driftsresultat etter avskrivninger og nedskrivninger på – 10 millioner danske kroner.
Konsernet skriver i rapporten at nedgangen i inntektene i hovedsak skyldes nedgangen på papir, spesielt innenfor ukebladmarkedet.
– Til tross for dette, og i
I en tid preget av digital transformasjon og stadig skiftende forbruksmønstre har konsernet klart å opprettholde sin høye markedsandel innen print. Gruppen
har også klart å øke sin digitale tilstedeværelse
betydelig innenfor et bredt spekter av gruppens velkjente
merker, skriver konsernet.
De skriver også at de forventer et betydelig bedre resultat i 2025.
I september omstrukturerte Aller-konsernet, og gikk fra fire landsorganisasjoner til en felles struktur under navnet Aller Media Nordic, med Dag Sørsdahl som administrerende direktør.
– Denne organisatoriske sammenslåingen er gjennomført med sikte på å støtte den digitale transformasjonen og skape økt effektivitet gjennom utnyttelse av synergier på tvers av Norden, og dermed forbedre forretningsområdets felles inntjening samt fremtidssikre og utruste konsernet lengre, skriver konsernet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no