Ungdomsorganisasjonen MOT Norge satser for tiden på videoannonsering på det sosiale mediet TikTok.
Organisasjonens nyeste annonse har Rosenborg-spillerne Pål André Helland og Emilie Lein i hovedrollene, og har ifølge MOT Norge nådd ut til 660.000 brukere på 24 timer.
Aldersgruppen som har sett videoen flest ganger, er de unge mellom 13-17 år.
– Vi må være der målgruppen vår er. På TikTok har vi en god mulighet til å være kreative på unges premisser og nå de unge som er den viktigste målgruppen vår, sier Mariann Janson, leder i MOT Norge.
Suksess på og utenfor banen
Det kan også nevnes at det er fotballspiller Lein som har lagd videosnutten for MOT, på forespørsel fra digitalbyrået Synlighet.
Lein er nemlig en av Norges største profiler på det sosiale mediet, og har i skrivende stund 1,9 millioner følgere.
Byråleder Ingrid Dyrnes i Synlighet mener TikTok er en kanal med styrker som harmonerer godt med organisasjonen MOT Norge.
– TikTok er en kanal hvor unge er, og hvor man kan spille på humor og ærlighet, noe som kler MOT spesielt godt. Mange unge opplever hets og press i sosiale medier. Ved å innta TikTok og spre gode vibber, vil MOT bidra til å utvikle robuste unge, sier hun.
– Spennende kanal
Rådgiver Peder Johannessen har vært en pådriver for MOT-kampanjen sammen med Allan Chan, fagleder for sosiale medier i Synlighet.
– Folk er kreative med innholdsproduksjonen sin på TikTok! De uttrykker seg selv annerledes på denne kanalen sammenlignet med andre sosiale mediekanaler, forteller Allan Chan.
På grunn av mediets popularitet, er det en interessant plattform å annonsere på, sier rådgiver Johannesen.
– Vi ser at TikTok som er en relativt ny kanal har samme tendens som andre sosiale kanaler hadde i sine tidlige faser. Vi følger gjerne venner og bekjente til kjendiser som utforsker kreative måter å produsere innhold på, sier Johannesen avslutningsvis og legger til:
– Vi har vurdert at TikTok er en spennende kanal å teste ut annonsering i for MOT og ser utrolig gode resultater på kort tid.