Google har arrangert for 10. gang sin utviklerkonferanse - Google I/O - og med det ble det lansert en en rekke nye produkter og tjenester, som vil gjøre mobilen til din personlige assistent.
Norske mediehus har “små-jogget” etter Google i noen år, men i løpet av de siste årene har selskapene begynt å løpe det de klarer mot både Google og Facebook. Til å begynne med handlet det om å lage en like god annonseplattform, men hva nå?
Hvor lenge vil mediehusene vente før de også kommer opp med personlige assistenter, meldingstjenester, VR, AR, kunstig intelligens og alt som skal til for å gjøre brukeropplevelsen bedre og mer personlig?
I denne episoden av MediaPuls diskuterer Marius og Hans-Petter rapporten "Future Platforms for Independent Journalism", som Tinius-stiftelsen slapp i forrige uke. Rapporten består av innlegg fra forskjellige bidragsytere - deriblant fire sentrale Schibsted-ledere, samt en innledning av Ole Jacob Sunde og Kjersti Løken Stavrum - som begge sitter i styret i Tinius Stiftelsen.
Stiftelsen er den største eieren i Schibsted, og bærer et "enten oss eller dem". De er nødt til å velge den riktige veien. Alt med et "Matrix-preg" over seg: Den blå eller røde pillen. Den blå vil lede til demokratiets undergang, mens den røde pillen er den godes vei.
MediaPuls er tilbake med et nytt verktøytips, og den faste spalten "Sosiale medier siden sist" er også spekket med en rekke nyheter, nyvinninger og innovasjoner. Instagram har skrudd på algoritmene, Snapchat er på vei med sine algoritmer, og Facebook tester en rekke nye tjenester.
Innovasjon er den beste pillen for å overleve, og skal du overleve må du innovere.
Hør på MediaPuls via
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/265389841" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]
Nyttige lenker:
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.