Nordmenn er mest betalingsvillige til nyheter, men mest kritiske til personifiserte nyheter.
Samtidig er det store forskjeller mellom de yngste og eldste. Kan mediehusene klare å «konvertere» lesere som har fått nyheter gratis på Internett så lenge de kan huske?
Kan forsiden bli viktig igjen gjennom algoritmer som kan personifisere den? Og vil noen i fremtiden være interessert å betale for alt, når de kun vil ha noe?
Nordbohus omtales i E24 som den første husleverandøren som har sikret seg teknologi hvor hustegninger genereres som 3D-modeller du kan utforske med VR-briller. MediaPuls tar praten med Stian R. Moursund, som er Markeds- og kommunikasjonssjef i Nordbohus for å høre litt mer om deres VR-satsning.
Så har det vi fryktet blitt en realitet. En rekke drap har blitt filmet og kringkastet Live på Facebook, og det uten at Facebook ser ut til å gjøre noe med det. Oppfordring til drap bryter med retningslinjene til Facebook, men ikke drap i seg selv.
I spalten «Sosiale medier siden sist» tar vi for oss Twitter som nå lar deg målrette annonser på bakgrunn av emojis. I tillegg har Twitter nå kommet med «live-knapp» for Periscope i appen.
Hos YouTube har de lansert (i USA) en egen videoredigerings-app for bedrifter, og Facebook har endret på Messenger-grensesnittet og gjort SMSer tilgjengelige direkte og integrert med Messenger. Og til slutt diskuterer vi Facebook som spår at 90% av innholdet kommer til å være video i løpet av de neste fem årene.
Hør på MediaPuls via
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/269918112" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]
Nyttige lenker:
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.