Du vil ikke tro hva Facebook nå skal gjøre med titler som dette
Nye algoritmer og nytt clickbait-filter straffer nettsteder som lager luretitler.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Facebook gjør stadig endringer i newsfeeden - og hver gang frykter mediene for rekkevidden og deletrafikken sin.
Den siste endringen på nettsamfunnet vil trolig gi stor effekt for enkelte nettsteder, men i dette tilfellet er det kanskje ikke grunn til å ha så stor sympati med dem:
For Facebooks siste endringer handler om nok et forsøk på å redusere mengden av såkalte «clickbait»-titler i feeden din.
Det vil si overskrifter som enten utelater viktig informasjon om hva saken egentlig handler om, eller vinkler saken med feilinformasjon og falske vinklinger.
Facebook forteller om de siste endringene i nyhetsrommet, og viser til at det ikke er første gang slike endringer skjer:
Tidligere endringer har blant annet ført til at lenker hvor brukeren klikker, men så går kjapt ut igjen, får mindre distribusjon i newsfeeden.
Nå har utviklerne gått hardere og mer teknologisk til verks:
Et nytt filter skal rett og slett luke titler ut basert på språk. Facebook har gått gjennom flere tusen overskrifter for å kategorisere og identifisere hvilke fraser som ofte brukes i clickbait-overskrifter.
Straffen for disse sakene? Dårligere distribusjon - og enda verre: Sider som lener seg på clickbait-saker, vil få generelt dårligere distribusjon på alle sakene sine. I hvert fall fram til de slutter med tulletitler.
Nettsamfunnet opplyser ikke hvorvidt algoritmene og filteret er utarbeidet for en rekke språk - men vi må anta at det på sikt også vil gi effekt på andre språk enn engelsk.