Navn: Alexandra Beverfjord
Stilling/mediehus: Sjefredaktør og administrerende direktør i Dagbladet
– Hva gjør du vanligvis i påska – og hva er planene for denne påska?
– Vanligvis reiser vi en tur til Trondheim i slutten av påska. I år blir det arbeidspåske i Oslo.
– Hva savner du mest fra hverdagen?
– Først og fremst er det interessant å se hvor lett nye vaner etableres i samfunnet. Covid-19 vil rykke digitaliseringen mange steg fremover. Allerede nå ser vi endringer i arbeidslivet som vi vil ta med oss videre – også etter at tiltakene knyttet til covid-19 opphører. For egen del synes jeg dette går greit, men nå er også jeg blant dem som møter på arbeidsplassen hver dag. Jeg savner å se og være sammen med familie, venner og flere kolleger.
– Hører du på Påskelabyrinten?
– Nei.
– Hvilke medier/serier/podkaster/ innhold vil du anbefale andre å konsumere i påska?
– Jeg anbefaler alltid folk å lese Dagbladet. Redaksjonen er ekstremt dyktig og gjør en fabelaktig innsats. Utallige nyhetsmeldinger, direktesendinger, artikler, ekspertintervjuer, reportasjer, kommentarer og fordypningsartikler produseres nå om koronakrisen 24/7. For underholdning er det nok å ta av (vi får takke stort for at dette ikke skjedde før 2013). Selv ser jeg akkurat nå serien Westworld på HBO, den anbefales.
– Hvordan synes du mediene har håndtert korona-krisen?
– Norske medier har stort sett har gjort en god jobb. Dagbladet opplever rekordhøy trafikk i disse dager, innimellom 100 prosent vekst i sidevisninger mot samme tid i fjor. Vi får utallige henvendelser, innlegg, innspill, tips og spørsmål fra våre lesere og vi jobber med å følge opp så mange spor som mulig.
– Hvordan havnet du egentlig i mediebransjen?
– Det var dette jeg ville gjøre. Jeg begynte å lese Dagbladet veldig tidlig. Jeg lekte og laget avis fra barneskolen. På videregående jobbet jeg for studentavisa i Trondheim. Som 19-åringen begynte jeg å jobbe for Adresseavisen der jeg hadde fem herlige år.
– Hva eller hvem i bransjen fortjener hyllest?
– Journalistene. Ikke minst de som nå jobber utenriks i krevende områder, slik Dagbladets Vegard Kristiansen Kvaale i New York gjør. Generelt synes jeg journalistene her hjemme gjør en imponerende jobb med å videreformidle og dokumentere det som skjer. I tillegg er de også dyktige til å utfordre det gjeldende narrativet. Pressens jobb i kriser er også å utforske og utfordre. Politikere, forskere og helsetopper må finne seg i at deres beslutninger og uttalelser ettergås og undersøkes på en faktadrevet måte. Folk skal så langt som mulig få svar på hvorfor tiltak settes inn og hva konsekvensene er – som presse er det vår oppgave å levere på dette.
– Hva er det viktigste Abid Raja kan gjøre for å sikre at norske medier klarer seg gjennom krisen?
– Jeg er overrasket over at Abid Raja ikke har kommet på banen med konkrete tiltak for bransjen tidligere. De redaktørstyrte mediene har en svært viktig rolle i demokratiet – ikke minst i en krise som nå. Det er til mediene folk går for å få informasjon. Situasjonen for mediebransjen er alvorlig, og vi ser at flere mediehus i Norge sliter hardt allerede.