Etter 365 dager med lokal nettavis, flyr Drammen Live24 stadig høyere
- Vi har et nedslagsfelt på 200.000 innbyggere. Det skal være mulig å hente penger ut av det markedet, sier Alexander Jansen. I helga fylte drm24.no ett år, og nå ser de framover.
- Vi hadde en felles idé om å gjøre ting litt annerledes. Vi hadde trua på en annen forretningsmodell og tilnærming til ting enn den veien de fleste lokalaviser nå går, sier Alexander Jansen til Medier24.
Han er redaktør, daglig leder og en av ti gründere bak Drammen Live24.
- Og det handler om at alt skal være gratis. Det har gitt vind i seilene på kort tid, sier Jansen.
Døgnet rundt i ett år
Denne helga kunne drm24.no feire ett år som lokal nettavis for Søndre Buskerud, eller «Stor-Drammen», som Jansen & co gjerne sier.
- For ett år siden var det ingen som hadde hørt om Drammen Live24. 365 dager og 2.370 artikler senere har DRM24.no blitt en daglig kilde til gratis nyheter for tusenvis av innbyggere i drammensregionen, skriver nettavisen om seg selv i en nøktern markering av jubileet, på egen nettavis.
Og lesernes reaksjon på Facebook til jubileet, forteller noe om den responsen nettavisen har fått i det lokale markedet:
- Og dette er hvorfor jeg på deres side har slått av ad-blocker! :-) Sånn det skal gjøres! Stå på!, skriver en leser.
En annen melder:
- Dere er faktisk raskere på nett med nyheter enn både DT og diverse lokalaviser!
Det var 30. april i fjor at Drammen Live24 så dagens lys. Bak lanseringen stod Alexander Jansen og et par tidligere kolleger fra Drammens Tidende og andre mediebedrifter i regionen. Noen av dem med sluttpakker i baklomma, og mulighet til å satse.
Og så fikk de flere på laget:
- Vi er 10 medeiere i avisa, og felles for alle er en motivasjon i potensialet for inntekter i fremtida. Det er veldig mye dugnadsjobbing, og de fleste har andre inntekter på si, sier Jansen.
Som leserkommentarene kan tyde på, var det et «sug i markedet» etter nyheter uten pluss-symbol ved siden av seg.
På kort tid fikk drm24.no et snitt på et par tusen unike brukere daglig. Selvsagt med enkeltdager der trafikken mangedoblet seg - takket være store hendelser, eller henvisninger fra større medier som SOL eller VG.
Et viktig moment har naturlig nok vært hendelsesnyheter, men det skal ikke bare være bilulykker på Drammen Live24.
- I starten ble det mye blålys og hendelser, for å etablere at vi var raskt ute. Men vi kan ikke bare skrive politnotiser. Vi skriver både om næringsliv og politikk, men kanskje ikke så mye kultur og sport, sier Jansen.
- Satidig er det ingenting vi ikke kan skrive om, så lenge saken er god nok. Vi forsøker å ha en god miks av alle typer saker på fronten.
Enkeltdager med mye trafikk er gøy, og da kan det fort bli 30.-40.000 besøkende på én dag. I løpet av en måned er mer enn 100.000 innom nettavisen.
Og i april nådde drm24.no hele 130.000 brukere.
Samtidig legger redaktøren mest vekt på den jevne veksten:
- I fjor hadde vi et snitt på 4000 unike brukere om dagen. Etter nyttår har det akselerert veldig:
- Nå har vi snart 10.000 daglige lesere, fast. Facebook er viktig, men vi får mer og mer forsidetrafikk, etter hvert som folk får oss inn i nyhetsvanene, forteller han.
- Får et helt annet eierskap
Med på laget er altså totalt ti gründere, som gjør alt fra journalistikk og salg til foto og dronefilming.
Joakim Fjeldi er en av dem, og han har full jobb ved siden av å ta bilder og fotografere fra lufta for Drammen Live24. Slik beskriver han arbeidshverdagen som engasjert frilanser:
- Jeg synes det er veldig artig, og på sikt håper jeg å gjøre dette på fulltid. Det har vært mye opp klokka tre på natta for å følge med på det skjer, og å rykke ut. Og det liker jeg!
- Når du ser på publiseringstidspunktene våre, ser du at folk jobber noen ganger bokstavelig talt 24 timer i døgnet..., skyter Alexander Jansen muntert inn. Gründeren bekrefter at det ikke er noen åtte til fire jobb - og selv har han til og med blitt far i løpet av det siste året.
Men så gir det også mye å starte noe nytt:
- Det er veldig gøy. Vi kjenner jo gamet, har erfaring - og det er utrolig spennende å starte noe på egenhånd. Du får et helt annet eierskap til produktet enn når du jobber for et stort mediekonsern. Vi har ingen eksterne eiere som skal ha avkastning, sier Jansen.
- Målet vårt er å etablere en nettavis som går rundt, og skape flest mulig faste arbeidsplasser, legger han til.
- Og vi har et nedslagsfelt på 200.000 innbyggere. Det skal være mulig å hente penger ut av det markedet, uten å ta betalt fra leserne, mener Jansen.
Omsetter for millioner
Drammen Live24 har lave driftsutgifter, ingen papirproduksjon og heller ingen dyre plattformkostnader.
Alle inntekter går med til salg og journalistikk, og etterhvert utvikling av nettstedet for å gjøre det enda bedre. Også med tanke på flere kommersielle inntekter og forretningsmodeller.
Og det er ikke bare dugnad:
Litt lønn har de ti gründerne tatt ut det siste året. Det vil si - gründerne fakturerer foreløpig fra egne enkeltpersonforetak til Drammen Live24 AS.
Med unntak fra publisher Alexander Jansen, som sålangt er eneste ansatte i selskapet.
Han sier at omsetningen i år blir sjusifret, men nøyaktig hvor stor den blir, vil han ikke spå.
- Når vi vokser slik vi gjør nå, kan vi begynne å ansette enda flere på full tid i løpet av året.
- Hvor fort skal dere vokse, og hvor stor skal dere bli?
- Det er vanskelig å tallfeste. Men målet på sikt er å finansiere en levedyktig lønn for alle som er involvert, mer eller mindre på fulltid, sier Alexander Jansen.
Men det kommer ikke uten hardt arbeid, slår han fast:
- Trafikken øker. Inntektene også. Vi har fått mye positiv respons fra lesere og annonsører på kort tid, og har kommet oss over «den første kneika».
- Så vi ser lyst på fortsettelsen, det er det eneste jeg kan konkludere med. Men vi lener oss ikke tilbake og tror at alt går av seg selv. Det er lenge til jeg ser for meg enn åtte til fire-hverdag!