Under konferansen Folks medievaner i regi av Norges Markedsanalyseforening torsdag, holdt seniorrådgiver Alexander F. Eidsæther i Kantar TNS en grundig gjennomgang av «de store medietrendene» akkurat nå.
Her er en oppsummering av de viktigste trendene, basert på hans presentasjon og grafer:
1. «ALLE» PÅ NETT OG MOBIL: 90 prosent av alle nordmenn bruker internett daglig. Like mange har smarttelefon.
For aldersgruppa 12-17 år bruker alle internett daglig - og 93 prosent har smarttelefon.
Nettbrett er også meget utbredt: 73 prosent har tilgang til nettbrett.
2. PAPIRAVISEN FALLER: Papiravisene har i snitt tapt 49 prosent av leserne sine siden år 2000. De største taper mest, de mindre holder seg litt bedre. Og fortsatt leser 49 prosent av oss en papiravis hver dag.
Men her er - som for TV - er det store forskjell på aldersgruppene.
3. VOKSER I TOTALDEKNING: VG har tapt 1 million lesere på papir siden toppen, men siden 2000 har de likevel fått 1 million flere lesere totalt sett - når man tar med nett og mobil.
4. LESER MYE MAGASIN: 29 prosent av oss leser magasiner daglig, også her leser de eldre mest. Vi leser i snitt hvert magasin 3,5 ganger.
5. MOBILTRAFIKKEN VOKSER: Av all trafikken som måles gjennom Kantars forskjellige målinger, er det nå 69 prosent som kommer fra mobil eller nettbrett.
6: 2,7 SOSIALE MEDER: Nordmenn er i snitt med i 2,7 såkalte nettsamfunn, eller sosiale medier. Men her er det også store skiller; unge mellom 15 og 29 år er med i 4,4 forskjellige sosiale medier - mens for de over 60 er snittet 1,2.
7: SNAPCHAT STORT: Det er ingen stor fart for Twitter, som fortsatt brukes daglig av bare 7 prosent av befolkningen. Riktignok noe mer av de under 30. 34 prosent bruker Instagram daglig - 68 prosent av dem under 30. Og enda større forskjell ser vi på Snapchat: 48 prosent av nordmenn bruker mediet daglig, men hele 86 prosent av dem under 30.
8. INGEN FACEBOOK-DØD, MEN: Det er fortsatt ingen tegn til at Facebook holder på å dø, og det er fortsatt vårt største sosiale medie. 84 prosent av alle nordmenn bruker det fortsatt ukentlig. Men: Ser vi på de yngste gruppene er det en tendens til at noen bruker det litt mindre. Og feeden er ikke nødvendigvis hovedpoenget lenger - 57 prosent av oss sier at Messenger er den viktigste grunnen til at de bruker Facebook.
9. KINOEN OVERLEVER ALT: Kinoen har vært spådd den sikre død mange ganger, men tallene viser at den har overlevd alt fra video, dvd og parabol - til store flatskjermer, Napster og Netflix. I fjor økte det årlige kinobesøket til 13,1 millioner.
10. MANGE HAR KJØPT DAB: I januar - før FM-slukkingen begynte - hadde 72 prosent av oss tilgang på DAB-radio. I september, før slukkingen på Østlandet, har 82 prosent minst en DAB-radio. Iføl
11. LITT NED, SÆRLIG FOR DE STORE: Som ventet er det en liten nedgang i radiokonsumet i år, og særlig de største kanalene taper. Til gjengjeld vokser nisjekanalene mye - som planlagt. NRK, som slukker før de kommersielle, tar derfor også det meste av fallet.
Kantar spår at vi neste år vil se en økning igjen, både i NRKs lyttertall, daglig dekning og totalt radiokonsumet. Fragmenteringen vil også fortsette; vi fordeler lyttingen på mange flere kanaler.
12. HVA MED TV? «Vi» ser fortsatt 167 minutter på TV hver dag, men dette tallet skjuler den reelle utviklingen: Tallet holdes kunstig høyt oppe av at de eldste ser mer på TV enn før. De yngste ser stadig mindre på TV, og særlig under 30 år faller det veldig raskt. For tenåringene har konsumet blitt halvert fra 112 til 56 minutter daglig - fra 2010 til 2016. Det betyr likefullt at tenåringene i snitt fortsatt ser én time på TV daglig.
13. VI STRØMMER STADIG MER: Samtidig som det «lineære konsumet» faller, øker konsumet av videoinnhold gjennom strømming. 49 prosent av oss strømmer daglig, men her ser vi den motsatte kurven som for de gamle mediene. For aldersgruppen 12 til 19 åer strømmer 87 prosent daglig - mens for alle over 70 år er det bare 9 prosent som strømmer daglig. Kantar konkluderer dermed med det TV-bransjen liker å gjenta: Unge har aldri konsumert mer levende bilder enn nå.
14. SER MYE YOUTUBE: Men hvor konsumerer vi dette innholdet? 36 prosent av oss ser på YouTube hver dag. Men igjen: Mellom 12 og 29 år er den daglige dekningen på hele 68 prosent. Altså ser 7 av 10 en video på YouTube daglig.
15. NETFLIX PÅ TOPP: Av andre strømmetjenester er Netflix fortsatt den største - med 38 prosent ukentlig bruk, litt over NRK. 14 prosent bruker HBO Nordic ukentlig, noe som også er mer enn TV 2 Sumo, som «bare» har 11 prosent ukentlig bruk.