Bilde fra Gatebil i 2015, på Rudskogen i Østfold. ArkivfotoBraastad, Audun
Medier reagerer på «rigide» fotokrav under Gatebil: Arrangøren krevde å få bruke medienes bilder til egen markedsføring
Og umiddelbart etter arrangementet måtte journalistene gi Gatebil artikler, filmer og bildegalleri, står det i reglene. - Uaktuelt, reagerer flere medier. - Vi føyer oss når de store mediene sier fra, svarer Gatebil.
Du eier dine egne bilder og filmer, men Gatebil har rett til å bruke i sin egen markedsføring. Gatebil skal så snart som mulig etter arrangementet motta linker til artikler, filmer eller linker til webgallerier som Dropbox, Google Disk, etc
Les mediekontakt Bjørn Wahlberg i Gatebil sitt svar nederst i saken.
NRK: - Ikke aktuelt for oss
Redaksjonssjef Eli Halvorsen i NRK Østfold forteller til Medier24 at de ikke kan gå med på slike krav:
- Det vil aldri være aktuelt for oss i NRK Østfold å gi ifra oss rettighetene til vårt eget stoff, slik Gatebil krever i sine vilkår.
I forbindelse med at Medier24 gjorde NRK klar over kravet, tok hun kontakt med medieansvarlig Bjørn Wahlberg i Gatebil.
- Jeg spurte ham om hva denne forutsetningen betyr, og gjorde det klart overfor ham at det ikke var aktuelt for oss i NRK å gi ifra oss rettighetene til verken bilder, film eller lyd fra opptak gjort på Gatebil.
Ifølge redaksjonssjefen skal Wahlberg ha sat at dette punktet ikke var ment for «main stream media», men for bloggere, Facebook-grupper og liknende.
- Han sa videre at dette ikke vil være noe problem for medier som VG, Dagbladet og NRK og andre mer seriøse medier å bli akkreditert og eie eget stoff på Gatebil, sier hun til Medier24.
- Uforenelig
Redaktør Elin Marie Rud i Rakkestad Avis sier at avisen har på ingen måte blitt kjent med betingelsene når de akkrediterte sine medarbeidere.
- Vi er overbevist om at vi kan dekke dette arrangementet på en god måte. Vi skal gi Gatebil redaksjonell omtale samtidig som vi skal ivareta presseetikken. Vårt redaksjonelle stoff skal ikke brukes i noen markedsføring. Punkt 1.3 (som vist over) i betingelsene blir derfor et punkt vi ikke forholder oss til.
Redaktør Pål Enghaug i Moss Avis sier til Medier24 at han ikke synes slike krav er greit i det hele tatt og reagerer særlig på at arrangøren ber om å få alt materiale oversendt etter festivalen:
- Dette er ikke forenelig med alminnelig nyhetsformidling etter min mening. Og det er absolutt ikke greit. Gatebil har blitt en så stor festival at dette burde de holdt seg for gode til, sier han.
Redaktør Alex Øystå i Vi Menn forteller til Medier24 at de selv ikke er tilstede under årets Gatebil. Han stiller seg flere spørsmål om listen fra arrangøren:
- Punktet om markedsføring er upresist. Gjelder det for eksempel alle bilder, og til evig tid? Hva slags markedsføring er det snakk om? Er det billedkaruseller eller promotering av en av Gatebils sponsorer, for eksempel en bensinstasjonkjede? spør han seg og fortsetter:
- Jeg kan vanskelig se for meg at Vi Menn vil ha noe å tjene på å bidra som reklamefotografer for Gatebil.
Gatebil: - Gjelder ikke for ordentlig presse
Mediekontakt Bjørn Wahlberg, som er avsender av budskapet på akkrediteringsskjemaet, sier at det finnes gode grunner til at de har slike fotoregler, men at det finnes unntak.
- De fleste som er her er ikke ordentlig presse, men privatpersoner som gjør dette på gøy og moro. Noen har egne blogger og andre har Facebook-grupper der de poster masse bilder fra Gatebil. Det er veldig bra for oss og gir oss god PR.
Wahlberg sier de har opplevd gjennom årene at noen har bedt om presseakkreditering fordi at de vil ha en «gratisbillett», men at de «ikke leverer så mye tilbake», sier han.
- Derfor har vi laget den regelen for at vi kan bruke bildene fritt til markedsføring, så det er rett og slett for å pushe dem litt. Mange synes det er kult og andre synes ikke det, som NRK, som ringte meg i dag, sier han og fortsetter:
- Ikke noe problem. Vi kan lage en liten notis om at den regelen ikke gjelder for dere. Vi vil føye oss med engang noen av de store mediene sier fra.
- Hadde det vært et poeng å endret på reglene, for å ta høyde for dette?
- Selvsagt. Jeg regner med at de fleste ordentlige medier tar kontakt om de ikke liker det, så blir ikke det noen diskusjon fra oss i det hele tatt. Helt greit, sier vi da.
- Så dere prøver ikke å styre pressen?
- Nei, overhodet ikke. Mediene gjør hva de vil her, og det ser vi når de bare lager dårlige saker og glemmer at det er 40.000 her på festivalen som betyr mye for området rundt her. Vi er dritt lei negativ presse, men vi prøver ikke styre dem, herregud, avslutter han.
- Det står jo svart på hvitt i reglene at «Gatebil skal så snart som mulig etter arrangementet motta linker til artikler, filmer eller linker til webgallerier». Gjelder ikke dette da?
- Da er det misforstått. Hvis NRK lager en video, så har vi selvfølgelig ikke rett på å bruke de videoene, det sier seg selv, avslutter han.
- For å få utlevert presseakkreditering, så må alle journalistene skrive under på regelene deres. Vil dere se på det til neste år?