Norske barn får smarttelefon tidligere enn før, og 72 prosent av 9-12-åringene bruker sosiale medier. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og medier 2024.
Norske barn får smarttelefon tidligere enn før, og 72 prosent av 9-12-åringene bruker sosiale medier. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og medier 2024.

Norske barn får sosiale medier tidlig: Sju av ti er under aldersgrensen

En ny undersøkelse fra Medietilsynet viser at stadig flere barn får tilgang til sosiale medier i ung alder, til tross for at de er under aldersgrensen på 13 år.

Publisert

En ny undersøkelse fra Medietilsynet avdekker at norske barn får tilgang til sosiale medier i stadig yngre alder, til tross for at disse plattformene har en aldersgrense på 13 år. Ifølge rapporten Barn og medier 2024 bruker hele 72 prosent av norske barn mellom 9 og 12 år sosiale medier.

Medietilsynet har siden 2006 overvåket barns medievaner, og utviklingen viser nå at 94 prosent av 9–11-åringer har egen mobiltelefon, mot 85 prosent for ti år siden. 

Direktør Mari Velsand i Medietilsynet er bekymret for at barn får tilgang til internett i stadig yngre alder, ofte uten voksnes tilstedeværelse. Hun understreker viktigheten av at foreldre overholder aldersgrensen på 13 år for bruk av sosiale medier.

– Vi ser en utvikling der barna er yngre når de får mobiltelefon, og dermed også i større grad har tilgang til internett uten voksnes tilstedeværelse. Da blir det ekstra viktig å sørge for best mulig beskyttelse mot skadelig innhold og ubehagelige opplevelser, sier Velsand.

Undersøkelsen avdekker også at 53 prosent av niåringene og 72 prosent av elleveåringene er aktive på sosiale medier. Kun to prosent av barna bruker plattformene uten foreldrenes tillatelse, men Velsand påpeker at det er viktig at foreldre setter grenser.

– Tallene kan tyde på at bruken av sosiale medier er større blant de yngste barna enn mange foreldre er klar over. Dette er tjenester der vi vet at barn kan bli eksponert for både innhold og atferd som kan være skadelig for dem, eksempelvis vold, kroppspress og ulovlig bildedeling. Medietilsynets klare anbefaling til foreldre er derfor å overholde 13-årsgrensen, sier Velsand.

Snapchat er den mest populære plattformen blant barn og unge, etterfulgt av TikTok og Instagram. Selv om færre foreldre nå gir tillatelse til å bruke TikTok, viser undersøkelsen at 34 prosent av 9–12-åringene fortsatt får bruke appen. Velsand understreker at foreldre må være bevisste på å sette klare regler for bruken.

Bruken av sosiale medier påvirker også barns søvnvaner. Mer enn hver fjerde barn mellom 9 og 18 år opplever at tiden på sosiale medier går utover søvnen, og nesten tre av ti ønsker at de klarte å logge av oftere.

Fakta fra undersøkelsen:

  • Nesten alle, 94 prosent, av 9–11-åringer har egen mobil. I 2014 hadde 85 prosent i samme alder egen mobil.
  • 62 prosent av 9–10-åringer fikk sin første mobil før fylte åtte år, mens 35 prosent av dagens 17–18-åringer fikk sin første mobil før de fylte åtte år. 
  • Totalt sett bruker 86 prosent av 9–18-åringer sosiale medier, og bruken øker med alder. Blant 9-åringer bruker halvparten sosiale medier, når barna når 13-årsalderen bruker tilnærmet alle sosiale medier.
  • Til tross for at det er 13-års aldersgrense for å ha egen bruker på Snapchat, TikTok, Facebook og Instagram, får et flertall av barna som bruker disse mediene egen bruker før de fyller 13 år. 
  • Halvparten av barna i alderen 1–17 år har over to timer skjermtid per dag, ifølge foreldrene. Skjermtiden øker med alderen.
  • Blant de minste barna (1–4 år), svarer én av ti foreldre at barna fikk tilgang til skjerm på egenhånd før fylte ett år. Tilnærmet ingen barn som i dag er over 14 år, fikk skjerm før de fylte ett år. 
  • Datainnsamling for Barn og medier ble gjennomført i første kvartal 2024, på 122 ulike skoler spredt over hele landet. 3212 barn i alderen 9-18 år har deltatt i kartleggingen. Samlet belyser undersøkelsen et stort omfang av tema knyttet til barns digitale hverdag.
  • Datainnsamling for Foreldre og medier er gjort blant foreldre med barn i alderen 1-17 år. 2545 foreldre er intervjuet.
  • Formålet med undersøkelsene er å gi oversikt over foreldres innsikt og involvering i sitt barns digitale hverdag, dernest å belyse hvordan barn og unge reflekterer over egen mediebruk.
  • Kilde: Medietilsynet

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS