(MARIENLYST): I Kringkastingsrådet tirsdag var en av sakene som ble tatt
om «Rumpemaskinmannen», også kjent som «Rumpemannen».
Det er en minivideo-serie produsert av NRK Oslo Viken.
– Det er en askeladden-historie. Det er en historie med håp
og humor. Historien om Hakon og rumpemaskinen inspirerer og gir håp, sier
redaktør i NRK Oslo og Viken, Chris Carlsen.
Han forteller at serien var laget for å nå yngre målgrupper.
– Og så ønsket vi å bidra til mer videoinnhold på NRK.no.
Han forteller at historien om Håkon og rumpemaskinen har
skapt debatt og vekket reaksjoner både hos publikum og intert i NRK.
– Og de har fulgt to spor. Det ene er grunnen til at jeg er
her i dag, om dette er sexistisk fremstilling av kvinner. Det andre går på at
mange mener vi driver reklame for dette apparatet.
– Virker som reklame
Akhtar Chaudry stilte spørsmål om hvor mye tid det var brukt
på serien.
– Hvert sekund og hvert ord er det konkurranse om i NRKs
flater. Vi har i dette rådet behandlet saker hvor folk har ment at NRK ikke har
dekket saker av samfunnsnyttig verdi. Da har NRK sagt at man prioriterer hvert
sekund og hver krone.
Han spurte hvorfor denne serien fikk plass.
– jeg spør rett og slett om nytteverdien for dette.
Tove Karoline Knudsen mener videoene er på grensen til reklame.
– Jeg tok dette som humor. Men det virker som reklame.
Carlsen påpekte at det ikke var brukt mye tid på saken.
– Dette er en ansatt som har jobbet med. Og det er ikke satt
av mye tid til dette.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no