Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen sammen med leder for Kringkastingsrådet Snorre Valen og rådgiver i rådet, Erik Skarrud.
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen sammen med leder for Kringkastingsrådet Snorre Valen og rådgiver i rådet, Erik Skarrud.

Rådet kritisk til «Rumpe­mannen»: – Lurer på nytteverdien

Mener det fremstilles som reklame, og rådet ga kritikk for tidsbruken. 

Publisert Sist oppdatert

(MARIENLYST): I Kringkastingsrådet tirsdag var en av sakene som ble tatt om «Rumpemaskinmannen», også kjent som «Rumpemannen».

Det er en minivideo-serie produsert av NRK Oslo Viken.

– Det er en askeladden-historie. Det er en historie med håp og humor. Historien om Hakon og rumpemaskinen inspirerer og gir håp, sier redaktør i NRK Oslo og Viken, Chris Carlsen. 

Han forteller at serien var laget for å nå yngre målgrupper.

– Og så ønsket vi å bidra til mer videoinnhold på NRK.no.

Bildet er hentet fra en av NRKs videoer om «Rumpemannen» - der det nettop er mye av én ting.

Han forteller at historien om Håkon og rumpemaskinen har skapt debatt og vekket reaksjoner både hos publikum og intert i NRK.

– Og de har fulgt to spor. Det ene er grunnen til at jeg er her i dag, om dette er sexistisk fremstilling av kvinner. Det andre går på at mange mener vi driver reklame for dette apparatet.

– Virker som reklame

Akhtar Chaudry stilte spørsmål om hvor mye tid det var brukt på serien.

– Hvert sekund og hvert ord er det konkurranse om i NRKs flater. Vi har i dette rådet behandlet saker hvor folk har ment at NRK ikke har dekket saker av samfunnsnyttig verdi. Da har NRK sagt at man prioriterer hvert sekund og hver krone.

Han spurte hvorfor denne serien fikk plass.

– jeg spør rett og slett om nytteverdien for dette.

Tove Karoline Knudsen mener videoene er på grensen til reklame.

– Jeg tok dette som humor. Men det virker som reklame.

Carlsen påpekte at det ikke var brukt mye tid på saken.

– Dette er en ansatt som har jobbet med. Og det er ikke satt av mye tid til dette.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS