I fjor høst satt Fredrik Eckhoff i bilkø på vei ned Vækerøveien på Røa. Et omstridt kollektivfelt skapte enda mer kø i den allerede trafikkerte veien. Det rykket i journalistgenet til den erfarne avismannen.
- Jeg var på vei ut for å ta bilder og tenkte at dette måtte jo noen skrive om. Problemet var at jeg ikke hadde noe sted å skrive om det...
Etter noen dager kom Aftenposten/OsloBy og Budstikka på banen. Og problemet ble løst.
Men det var nok en erkjennelse som fikk Eckhoff til å tenke at det var på tide å vekke til live lokalavisen for de to vitale bydelene.
Så man skulle tro det var marked for en lokalavis. Etter at Eckhoff sluttet i Mediehuset dittOslo i 2014, tok han en lang pause i fjor. Utover høsten begynte lysten på en lokalavis å vekkes til live igjen.
Da fikk han med seg to erfarne folk fra «gamle dager» med på laget: Journalist Vidar Bakken, som 15 års erfaring fra journalistikk i bydelene.
- Han kjenner alle og en hver krinkel og krok her i området. Vidar er utrolig viktig, sier Eckhoff.
Godt humør på Akersposten-gjengen før lansering for noen uker siden:
De observante vil se at vi på ukens selfie har fått med oss selveste Pål Magnus Tømmervold (han som ikke fryser på ø...
Men inntekter må avisa også ha, og der har Eckhoff fått med seg Hanne Bae Ottho, som også har erfaring med salg i bydelen fra tidligere dittOslo.
Som liten lokalavis med få faste kostnader, har de en helt annen driftsmodell enn dittOslo hadde, med store lokaler, dyre tekniske løsninger og konsernkostnader.
Samtidig har gründerne realistiske forventinger til inntektene:
- Vi er klar over at det kommer til å bli tøft i starten. Vi starter ikke med å ta ut lønn, det gjelder å bygge opp merkevaren, få kred, posisjon og trafikk. Og så skal vi få inn annonsørene igjen etterhvert. Det er vi selvsagt helt avhengige av, sier Eckhoff.
Disse står bak Akersposten.no:
Vidar Bakken, redaksjonssjef. Har vært med som journalist i Ullern Avis og Akersposten siden 90-tallet.
Hanne Bae Ottho, salgs- og markedssjef, har vært med siden 2006 i Ullern Avis og Akersposten, i tillegg til de andre avisene i Mediehuset dittOslo. Hun var en tur innom Nettavisen i 2014/15.
Fredrik Eckhoff, ansvarlig redaktør, har vært i Ullern Avis og Akersposten og andre lokalaviser i Oslo siden 1993.
Skiføre, skatt og asylmottak
Akersposten vil også samarbeide på annonsesiden med nevnte Nordre Aker Budstikke, NAB.no, som dekker nabobydelen. Til sammen kan de to nettavisene utgjøre ne betydelig og interessant målgruppe.
Vestre Aker og Ullern består av flere lokale sentrum, en stor handelsstand og en kjøpesterk befolkning.
Det er også en befolkning som mener mye, det være seg om eiendomsskatt, asylmottak eller andre politiske saker. Føremelding fra de mange skiløypene som starter i bydelen er også naturlig godt stoff.
Og bare de største og mest tabloide sakene når de store avisene. Eckhoff melder om god respons fra lokalpolitikere og bydelsadministrasjon på lokalavisens varslede relansering.
- Trafikk og samferdsel er viktig, for barnefamilier som skal få hverdagen til å gå opp. Skole og barnehage er selvsagt også det. Vi skal nå alt fra barnefamilier og oppover, og jobber også mot de unge. Blant annet har vi et samarbeid med medielinja på Ullern videregående skole.
Har tatt seg råd til jakker og profilering
- Har dere noen konkurrenter? Er Aftenposten og OsloBy det?
- De er en slags konkurrent, men de kommer løpende bare når hele byen er i harnisk over et eller annet. En barnehage som blir lagt ned på Røa er ikke en sak for Aftenposten, men for oss kan det være det. Dagsavisen har også en god del Oslo-stoff, men det er litt sporadisk og tilfeldig - fordi byen er stor, sier Eckhoff.
Og allerede før lansering har Akersposten blitt lagt merke til: Det var avisens Facebook-side som for to uker siden først kunne melde at det ikke blir asylmottak på Montebello.
- Den nyheten fikk vi fordi vi holder til i lokalsamfunnet her. Og da ble Facebook-siden vår sitert på Aftenposten og alle avisene. Det var gøy, sier Eckhoff.
Fram til nå har det vært gøy. Fra i dag av er det alvor.
Og om kostnadsnivået er lavt, har de tatt seg råd til noen få ting fram mot lansering:
- Det eneste vi har investert i, er at vi skal ut og vise oss fram. Vi skal stå på stand på kjøpesentrene for å fortelle at vi her, og begynner lørdag 5. mars på CC Vest. Til det har vi kjøpt matchende jakker med logo på. Det var sånt vi ikke harre råd til i Amedia...