Eivind Ljøstad (Fevennen), Tom Erik Nilsen (Kronstadposten), Karl Andreas Kjelstrup (Akersposten) og Janne Johannessen (DN) kan alle vise til vekst.Foto: Kristine Sterud/Andre Bergeton Larsen/Privat/Kent Olsen
Dette er opplagsvinnerne: – Har lykkes med grepene vi har gjort
Fædrelandsvennen, DN, Kronstadposten kan alle vise til opplagsvekst.
Men flere aviser kan vise til vekst det siste året.
VG+ øker mest, med 7041, tilsvarende 2,6 prosent. Samtidig er VG de som taper mest på papir. Sammenlagt er VG det største mediehuset, like foran Aftenposten.
Til Medier24 sier målgrupperedaktør i VG, Beate Koren at de er glade for veksten.
– Hele VG-huset har jobbet hardt for det.
Hun forklarer oppgangen med at VG har kombinert kvalitetsjournalistikk med nye underholdningskonsepter, økt antall sportsrettigheter, samt at de opplever en suksess med podkastene.
– Vi er veldig glad for å se at det er betalingsvilje for den kvaliteten vi lager for ulike målgrupper.
Se hele tabellen nederst.
– Klar vekststrategi
Fædrelandsvennen øker opplaget med 11 prosent, og 27 prosent digitalt.
– Det er kombinasjonen av en god strategi som virkelig
begynte å gi resultater i 2023, og flinke folk. Jeg synes det er en bra gjeng
her i avisen, i tillegg til at vi har en eier som har gitt oss mulighet til å
satse på ting vi har tro på, sier Ljøstad.
I 2023 bestemte avisen seg for en klar vekststrategi kalt
45-25.
Det betyr 45.000 abonnenter innen 2025.
– Det som har vært gøy er at strategien har satt seg i
organisasjonen, sier Ljøstad.
I tillegg har de jobbet med posisjonering, sier han.
– Og vi får klare tilbakemeldinger fra leserne på hva vi bør
bli bedre på. I tillegg har vi jobbet med kjernen vår, breaking og nyheter,
samtidig som vi har testet ut nye måter for å øke rekkevidden vår på, sier han.
Kronstadposten kan også vise til sterk vekst, med en økning på nesten 50 prosent i opplag, og en vekst på cirka 1.200.
Det ble feiret med kake og kaffe onsdag morgen.
– Det er ikke noen annen grunn enn å smile av tallene og flyte på bølgen. Men vi må fortsette arbeidet for å klare neste runde også. Vi kan ikke ta en pause, sier ansvarlig redaktør Tom Erik Nilsen til Medier24.
Avisen lanserte sin nettavis så sent som i september 2022. Det er der veksten kommer, sier Nilsen.
– Per dags dato har opplaget økt i 2024. Vi fortsetter trenden, og har passert 3.000 abonnenter. Det er vi veldig fornøyd med, sier han.
Endret strategi
Da lesertallene kom i februar var Akersposten en av avisene med mest tilbakegang.
Men de er også en av opplagsvinnerne, med over 100 prosents økning.
Det kommer av en satsing på endret abonnementsstrategi.
– Det er fantastisk med en økning som er så stor. Det viser at vi har lykkes med grepene vi har gjort, sier konstituert ansvarlig redaktør, Karl Andreas Kjelstrup til Medier24.
Han er også ansvarlig redaktør for bydelsavisene Sagene Avis og Nordre Aker Budstikke, som også kan vise til vekst.
– Det er veldig morsomt. Vi har gjort en stor jobb med å legge om fra åpne aviser til abonnement. Det har gitt resultater. Det er en super gjeng som har vært med på overgangen og levert knallbra, sier han.
Veksten ser ut til å fortsette inn i nyåret, forteller Kjelstrup.
– Vi har et kjempestort potensial i bydelene. Vi har ikke tenkt å stoppe opp her.
Holder på abonnentene
Dagens Næringsliv kan vise til en vekst på snaue 3.800 abonnenter. Det tilsvarer rundt 4 prosent.
I en pressemelding sier sjefredaktør og adm.dir. Janne Johannessen at de satte ny rekord for engasjement blant abonnenter i høst.
– I et krevende marked med tøff konkurranse vokser vi på vårt viktigste mål for om vi lykkes med strategien: Antall brukere som betaler for DNs kvalitetsjournalistikk, sier hun.
Avisen skal ha sett en kraftig økning i artikkelkonverteringer i fjor mot året før, og at de har i større grad lykkes med å beholde prøveabonnentene som kommer inn.
– Både redaksjonen og de kommersielle miljøene har stått på, jobbet hardt og løftet oss på alle fronter. Det er utrolig imponerende i en periode der vi, som andre mediebedrifter, har måttet drive med kostnadskutt og nedskjæringer, sier Johannessen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no