Tidlig mandag morgen, lenge før første morgenmøte og når bare tidligvaktene fins på norske desker, var Amedias konsernsjef Are Stokstad på plass i Akersgata.
- Velkommen!, sier han til neste kvinne som kommer inn døra. Det er konserntillitsvalgt Eva Stenbro.
Nei, det er ingen daglig tradisjon at Stokstad hilser alle ansatte velkommen.
Men det er en spesiell anledning denne mandagen:
Det er første dag på jobb i nytt hus. Konsernets administrasjon og hovedkontor har flyttet 46 meter nordover, fra Akersgata 28 til Akersgata 34, også kjent som det gamle VG-bygget.
Og for første gang siden A-pressen kjøpte Edda for snart tre år siden, blir konsernets ansatte i Oslo samlet.
Ja, for første gang i det store og hele, sier Stokstad:
- Dette er både en fullføring av fusjonen, og realisering av en gammel drøm fra A-pressen. Etterhvert som vi vokste, flyttet vi rundt til forskjellige lokaler i byen. Dette er første gang vi er samlet på ett sted, sier Stokstad til Medier24.
REPORTASJE: Amediahuset i Akersgata 34AMEDIAHUSET: Etter flere års venting, er omsider Amedias ansatte i Oslo samlet på ett sted i Akersgata 34. Vi var til stede da konsernsjefen ønsket de nær 200 ansatte velkommen mandag morgen:>> les mer om åpningen og Amedias nye hovedkontor i denne reportasjen på Medier24.com: http://wp.me/p5t9Ju-3Pm
Samlet kan man nemlig ikke si om Amedias Oslo-kontorer de seneste åra. Den første tida etter fusjonen var konsernet delt mellom tre steder; to forskjellige adresser i Akersgata, mens utvikling og marked holdt til i HH-kvartalet ved Rådhuset.
Siden ble det til ett i Akersgata og et i HH. Og nå er omsider alle samlet. Amedia Teknologi («IT-avdelingen») har også kommet fra Lillestrøm og inn til sentrum.
- Nå slipper vi å løpe ned til HH hele tida. Vi har løpt noen mil i møter!, konstaterer konserntillitsvalgt Eva Stenbro muntert.
Det skal man slippe nå. Løpeturene blir i hvert fall kortere, bare opp eller ned i mellom etasjene og til kolleger på tvers av konsernet.
- Det er klart det har noe å si for arbeidsmiljøet - at det er lettere å møtes, og snakke sammen, sier Stenbro.
Men: Den ferske samlingen skal ikke føre til flere møter. I hvert fall ikke de lange og formelle møtene.
- Vi er en stor kompetansebedrift, og kan ikke dele oss for mye opp i adskilte fagmiljøer. Det er viktig at man spiller sammen i hverdagen, og spiller hverandre gode. Nå slipper vi å «booke» et møte bare for å snakke litt sammen, slik man kanskje gjorde i større grad tidligere, sier Are Stokstad.
Det er Entra som eier Akersgata 34 og 36, som nå består av en 99 år gammel del, og en helt ny del.
Huset består av flere tusen kvadratmeter, og Amedia leier det meste av dette. Arbeidet har pågått en tid, og kontrakten ble signert allerede i juni 2013.
Så er også resultatet blitt flott, stort, lyst og åpent: Her ser vi få cellekontorer, store landskap, små møterom - og uformelle arenaer. Inkludert en «intern trapp» i de første etasjene, mellom møterom, kontorer og kantine.
- Vi har lagt vekt på gode fellesarealer og møterom. Dette skal også være et hus for alle Amedia-ansatte som ikke har kontorer i Oslo, og som er på besøk for kundemøter, kurs eller lignende, sier Stokstad.
Samlingen betyr noen sparte kroner kontra tidligere leiekostnader, men det er ikke det viktigste, sier konsernsjefen.
- Det har ikke vært det viktigste. Det viktigste er at resultatet er blitt så mye bedre, sier han.
Og det handler ikke bare om kantine, kullsyrevann og nye kontorer:
En kuriositet er for eksempel sykkelgarasjen med stativ for 50 sykler og vannslange for sølevask og vedlikehold.
Samler seg midt i salget
Samtidig som Amedia nå har samlet seg på ett sted i byen, er det kjent at konsernet for tida jakter på nye eiere. Dagens eiere Telenor og LO har bedt om hjelp til å finne disse, og spekulasjonene har gått på alt fra utenlandske oppkjøpsfond til norske mediekonsern.
Det har imidlertid vært hevdet, også på herværende nettsted, at Amedias fremtid kan bestå av å splittet opp konsernet og selge avisene enkeltavis.
Mandag gjentok konsernsjef Are Stokstad budskapet han har kommet med før:
Salget er en oppgave som skal løses, men ikke noe de ansatte bruker mye tid på.
- Dette handler om hvem som skal eie oss, og betyr ikke noe for de daglige oppgavene. Av alle våre ansatte, er det nok få som bryr seg om det i hverdagen, sier konsernsjefen. Og legger til med et smil:
- Men det er klart, når dere i mediene skriver tøv, så må vi jo bruke tid på å forklare at dere er på bærtur! Som salg av enkeltaviser og andre ting som overhodet ikke er en del av denne prosessen.
- ...men med dette bakteppet er det kanskje litt symbolsk viktig å samle seg?
- Ja, det kan du si. Men dette er først og fremst symbolsk viktig med tanke på at det nå er ingen tvil om at vi er blitt én organisasjon, sier Stokstad.