Aurora Schølberg (18) og Eirik Grønvold (18) er utplassert hos NRK Buskerud samtidig som de går på videregående. Nå lager de en egen serie om ungdom og psykisk helse. Eira Lie Jor
NRK Buskerud åpner dørene for «kidsa»: Videregåendeelevene skal hjelpe distrikskontoret å nå ut til ungdommen
Aurora Schølberg (18), Eirik Grønvold (18) og Christian Hellumsand (17) er svært fornøyde med prosjektet InMarket, som skal gi dem relevant erfaring og bedre innsikt i arbeidslivet.
(DRAMMEN:) De siste månedene har Aurora Schølberg (18), Eirik Grønvold (18) og Christian Hellumsand (17) reist Drammen rundt for å lage en sosiale medier-serie i fem episoder for NRK Buskerud.
- Jeg tror jeg stod opp halv fire i går, sier Schølberg.
De to andre nikker.
De tre står plassert foran en Mac og viser fram resultatet av gårsdagens innsats for å få serien i havn før sommerferien starter. En rykende fersk dronefilm av soloppgangen over Drammenselva ruller over skjermen. Den skal bli en del av introen til den nye serien deres.
Den skal handle om ungdom og psykisk helse.
Får erfaring på en ny måte
De tre er elever på medielinja på Akademiet videregående skole i Drammen, og er utstasjonert hos NRK Buskerud gjennom prosjektet InMarket.
Prosjektet har som mål å gi dem bedre innsikt i arbeidslivet og ikke minst relevant erfaring, før de muligens skal ut i en bransje hvor det er hard kamp om jobbene. Det er første gangen prosjektet gjennomføres, og de er klar over at de er en del av et slags prøveprosjekt.
- Vi er prøvekaninene, konstaterer Grønvold, og legger til:
- Det er et veldig bra prosjekt for oss å få være med på. Det å få komme inn i et mediehus og bli en del av hele prosessen, heller enn å bare se den fra utkanten, det gjør at man får erfaring på en helt ny måte, sier han.
Og får støtte fra Hellumsand.
- Det er veldig fint å ha InMarket-prosjektet, fordi du får sett og testa ut hvordan ulike deler av yrket fungerer, utover det du hører på skolen, sier han.
Kan ikke bare være tungsinn
Serien skal publiseres i NRK Buskeruds sosiale medier-kanaler. Episodene skal handle om angst og depresjon, hvordan mediene påvirker unges selvbilde, rus, kroppspress og en om utfordringer knytta til integrering og kulturkollisjoner.
Det er tunge temaer. Distriktsredaktør i NRK Buskerud, Chris Carlsen, er klar på en ting:
- Det kan ikke bare være tungsinn - målet må være at de som ser på den skal sitte igjen med noen form for håp, sier han.
- Mye av det vi lærte på skolen var irrelevant
Samuel Bigirimana (23) er initiativtakeren til prosjektet, og forteller at prosjektet egentlig startet med utgangspunkt i han selv.
- Det begynte med meg selv, da jeg gikk på videregående. Jeg gikk realfag, og ville bli ingeniør. Jeg tok kontakt med bedrifter for å høre hvordan de løser hverdagslige problemer, fordi jeg følte skolen ikke hadde nok informasjon om det, sier han til Medier24.
Han fikk napp hos flere bedrifter, og møtet med arbeidsgiverne bekreftet det han lenge hadde kjent på: Mye av det man lærer på skolen stemmer ikke nødvendigvis overens med virkeligheten.
- Det jeg hadde følelsen av, ble bekreftet da jeg gikk ut til bedriftene. Mye av det vi lærte på skolen var irrelevant og utdatert - og ute hos bedriftene fikk jeg lære nye metoder å jobbe etter og helt nye ting, sier han.
Hvordan skal vi nå ungdommen?
Da Bigirimana dukket opp hos NRK Buskerud med et forslag til samarbeid dukket to tanker opp i Carlsens hode, ifølge han selv:
1. For et utrolig viktig og bra prosjekt.
2. Dette er helt gull for oss. Her har vi muligheten til å få unge folk inn i redaksjonen, som kan hjelpe oss med å forstå hva vi må lage for å treffe ut yngre publikum.
For Carlsen er ungdommene nemlig med på å finne løsninger på en annen utfordring NRK - både sentralt og lokalt - står overfor: Hvordan de skal nå ut til de yngre mediebrukerne.
- NRKs store utfordring nå er at vi ikke når veldig bredt ut til den yngre delen av befolkninga. For NRK er det et stort problem nå, og et enda større problem på sikt, sier han.
Vi så at det lå mer potensiale der
Han forteller at de, som en del av NRK Østlandet, har 20-35-åringene som en av sine sentrale målgrupper.
- Vi har som mål at vi skal nå 20-35åringene - og er en fast gjeng her som stort sett er eldre enn det. Det er utfordrende å skulle nå en gjeng man ikke er en del av. Det å få inn gjengen fra Akademiet her - med ideer og innspill på det vi gjør, ideer til andre saker, nye kilder - fått flere gode saker takket være ideer og innspill takket være deres ideer, sier han.
Og elevene har hatt en positiv effekt på morgenmøtene i redaksjonen. Carlsen forteller om mer energiske møter, samt ideer og vinkler de ikke hadde tenkt på før.
- Det var kjempekult, men vi så at det lå mer potensiale der. Dette er flinke folk, som satt med energi og vilje til å gjøre enda mer, sier han.
Ikke bare redaksjonelle ideer
Og de tre elevene har klare formeninger om hvordan NRK kan bli flinkere til å nå yngre lesere og brukere.
- Den grafiske fremstillingen er viktig, sier Schølberg.
Og det handler ikke bare om å skrive en god tekst.
- Det må se like bra ut som innholdet er. Vi liker bilder som popper opp, og få ting servert. Det kan ikke bare forsvinne igjen med en gang.
Grønvold er enig med klassekameraten sin.
- Det må være interessant fra første sekund for at man skal gidde, for det er så lett å bare scrolle videre, sier han.
Hellumsand sier at det er tøff konkurranse om oppmerksomheten i sosiale medier, og en sak som ikke ser stilig ut, blir sjeldent trykka på.
- Jeg, og sikkert de aller fleste andre unge, får mesteparten av nyhetene mine fra Facebook og Instagram. Si at et nyhetsbyrå som legger ut ting på Facebook som jeg ser. og da er det veldig lett å scrolle forbi. Lage en sak som kan holde på leseren, som man ikke scroller forbi, sier han.
Ender de opp med en kaffekopp i hjørnet?
Bigirimana forteller at hans største frykt for å sette i gang med prosjektet var at de som var utplassert skulle ende opp uten arbeidsoppgaver.
- Den største bekymringen vår var at de skal ende opp med kaffekoppen i hjørnet. Vi er opptatt av at dette skal være noe mer enn elever som går rundt hos en bedrift og drikker kaffe i et hjørne og sier at de har fått erfaring, sier Bigirimana.
- Nå er det en del av den jobben her å drikke kaffe, skyter Carlsen inn.
Bigirimanas frykt var i dette tilfellet ubegrunnet. Hellumsand har akkurat signert tilkallingskontrakt med NRK Buskerud - i en alder av bare 17 år. Alle tre ser i tillegg for seg en framtid i enten journalistikken eller film- og reklamebransjen.
OBS! Dette er en oppdatert versjon av denne saken. I den første versjonen stod det at elevene bruker skoletimene på dette prosjektet. Det er feil, de bruker sin egen fritid.
I tillegg har vi fjernet en formulering som kunne gi inntrykk av at disse tre elevene er i faresonen for å droppe ut av videregående. Det er heller ikke tilfellet. Medier24 beklager.