NRK har nå begynt å teste ut korte oppsummeringer i enkelte nettsaker laget av kunstig intelligens (KI).
Flere andre nettaviser som VG og Aftenposten bruker dette allerede fast.
Flere nettsaker hos NRK ligger allerede ute med KI-faktabokser.
Under tekstene står det:
«Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering».
– Gjør journalistikken mer tilgjengelig
Det er digital utviklingsleder i NRK region nord, Knut G. Sætre, og digital utviklingsleder i NRK Sørøst, Thomas Nikolai Blekeli, som har koordinert arbeidet - med hjelp av NRK Beta.
Sætre forteller til Medier24 at dette i første omgang er et eksperiment, for å se hvor dekkende, presise og balanserte oppsummeringene blir.
– Kunstig intelligens hjelper oss med å identifisere og fremheve de viktigste punktene i en nyhetsartikkel på en rask og effektiv måte. Ofte raskere og bedre enn det vi klarer manuelt, forteller Sætre til Medier24.
Han tror det kan gi NRK et journalistisk løft.
– Vi tror at kortfattede oppsummeringer gjør journalistikken mer tilgjengelig for flere, helt uavhengig av hvordan oppsummeringen er laget. Leseren får lettere et raskt overblikk over hva artikkelen handler om.
– Uønskede generaliseringer
Foruten at NRKs journalister kvalitetssikrer innholdet før publiseringer, har også etikkredaktør Per Arne Kalbakk og NRKs redaktørmøte vedtatt hvilke etiske retningslinjer som skal ligge til grunn for bruken.
– Redaksjonen går kritisk gjennom punkt for punkt for å luke vekk faktiske feil, unøyaktigheter og formuleringer som kan skape misforståelser, forteller Sætre.
– Vi er også opptatt av at oppsummeringen gir et godt nok bilde av innholdet i saken. I bunnen ligger NRKs interne, etiske retningslinjer for redaksjonell bruk av kunstig intelligens, sier han.
– Ser dere noen utfordringer rundt slik bruk av AI?
– I tillegg til unøyaktigheter og feil er det utfordrende med manglende kontekstforståelse og uønskede generaliseringer. For NRK var det derfor viktig at vi hadde rutiner og retningslinjer på plass før vi startet med oppsummeringene, sier Sætre.
– Vi er også opptatt av at redaksjonelt innhold ikke blir tilgjengelig for tredjepart før saken er publisert eller publiseringsklar, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no