De største norske bloggerne risikerer straff, når Google skjerper tonen mot umerkede annonselenker

KOMMENTAR: Har du satt deg inn i søkemotorens retningslinjer for sponsede lenker? Hvis ikke, er det på høy tid!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • AGNETE TØIEN PEDERSEN, Head of SEO & Content i iProspect

Mange norske bloggere lever nå i fare for å bli straffet av Google.

Faren økte kraftig fredag da Google i et blogginnlegg minnet om praksisen bloggere bør følge ved sponset innhold.

En praksis vi ser at de fleste store, norske bloggere bryter i dag.

Det er et velkjent fenomen at når Google velger å adressere et tema på sin offisielle blogg, da er det alvor.

Forrige gang de adresserte sponsede lenker fra blant annet blogginnhold, gikk det ikke mange dagene før Interflora var stengt ute av Google UK, nettopp for brudd på de adresserte retningslinjene.

Den gang ble Interflora straffet sammen med aviser og bloggere, fordi både avisene og bloggerne lenket galt.

Denne gang står annonsørene hos bloggerne i fare for å bli straffet sammen med bloggerne fordi bloggerne ikke merker sine sponsede lenker rett.

En straff som i tilfelle vil komme som en bombe på annonsørene. Men det er ennå tid til å rette feilene, og da vil Google tilgi.  

Før helgen skrev Google altså dette blogginnlegget om hvordan de krever at bloggere markerer sponsede lenker.

Vi forventer derfor nå at Google særlig nøye vil sjekke sponset blogginnhold.

Store blogger eller bloggnettverk kommer trolig til å bli straffet for brudd på Googles retningslinjer innen få dager eller uker.

Google forventer at sponsede lenker markeres for forbrukere. Dette gjør de fleste norske bloggere på en OK måte i dag.

Men de krever også at lenkene markeres slik at robotene til søkemotorene forstår at lenken er sponset.

Det er særlig på det siste området en rekke norske bloggere svikter.

Alle lenker til sponset innhold skal ha en såkalt «nofollow» markering. Det er nødvendig fordi Google bruker antall lenker som en indikator på hva som er godt og verdifullt innhold.

Hva som fortjener å komme på topp i Googles søkeresultat.

Men Google ønsker ikke at man skal kunne kjøpe seg til topps, det er bare «fortjente» lenker som skal telle, ikke sponsede lenker.

Lenker som er sponset må derfor markeres slik at Google forstår at det er annonseinnhold.

Vi har skrevet om dette tidligere, senest i blogginnlegget: Fotballfrue risikerer straff fra Google.

Her advarte vi bloggere og bloggnettverk om at sponsede lenker som ikke er merket på riktig måte, kan føre til straff og tap av synlighet i Google.

Etter dette ble vi kontaktet av minst ett bloggnettverk, som lovte å rette opp i de sponsede lenkene hos sine bloggere.

Likevel ser vi nå at lenkene fra et utvalg store bloggere i flere ulike bloggnettverk slett ikke er markert som sponset på den måten Googles retningslinjer tilsier.

For eksempel finner vi et sponset innlegg på Tone Damlis blogg, der lenkene mot sponsor GetInspired mangler "nofollow" attributt (Grønn markering = lenke uten "nofollow"):

Resultatet av dette kan bli at både bloggen og GetInspired får en straff av Google, i form av dårligere synlighet eller i verste fall total utestengelse. Eventuelt kan dette også gå utover andre bloggere i samme bloggnettverk.

Tone Damli er i bloggnettverket AdLink Media.

Her svikter altså både Tone Damli-bloggen og annonsøren. Trolig svikter de ubevisst.

Men at man ”ikke visste” er ikke unnskyldning god nok hos Google. Spesielt etter at de går ut og advarer mot denne praksisen, slik de altså gjorde på fredag.

United Influencers er ikke bedre. Under er et eksempel fra Carolinebergeriksen.no, med intet mindre enn 11 sponsede lenker på rekke og rad, uten "nofollow":

Blogg.no synder også. Her er et eksempel fra Norges største blogger Sophie Elise, med annonselink, uten "nofollow":

Side 2 da?

Nei, de følger heller ikke retningslinjene. Eksempelet under er fra CasaCaos, som lenker til et hotell der hun har hatt et sponset innhold, uten "nofollow":

Med andre ord står alle de største, norske bloggnettverkene i fare for å straffes av Google i nær fremtid.

Vi oppfordrer bloggnettverkene til å fikse dette for bloggerne sine, og det er viktig at det gjøres raskt, før Google retter blikket mot Norge.

Teknisk er ikke dette noen stor jobb i det hele tatt.

Legg inn automatikk i at dersom lenken ligger i et sponset innlegg, eventuelt dersom det er en annonselenke, så får den "nofollow" automatisk.

Da unngår man en eventuell straff fra Google for både bloggere og sponsorer.

Vi heier på bloggere, som nå virkelig begynner få mye av godt innhold, mange følgere og mye trafikk til glede for både lesere og annonsører.

Da er det viktig at de også oppfører seg riktig kommersielt, om ikke risikerer de en smell som vil være kjedelig for deres eget omdømme og som også kan ramme annonsørene.

Vi tror som sagt at ansvaret ligger hos bloggnettverkene.

Men smellen vil kjennes best hos bloggerne selv, og derfor advarer vi nå om at dette bør rettes opp i.

Powered by Labrador CMS