Oslo (NTB-Christofer Kjos Gabrielsen):
Hellas' desperate økonomiske situasjon, IS' herjinger og båtflyktningene i Middelhavet er sakene som har gjort mest inntrykk på folk flest andre kvartal i år.
57 prosent oppgir at de har bitt seg merke i den økonomiske krisen i Hellas. Så følger angrepene til den ytterliggående gruppen Den islamske staten (IS) med 56 prosent og situasjonen for båtflyktningene i Middelhavet med 52 prosent.
Det kommer fram i spørreundersøkelsen Agenda Tracker, der meningsmålingsinstituttet YouGov, medieanalysebyrået Retriever og PR-operatørene samarbeider om å måle og analysere de mest omtalte sakene i norske medier.
– At den økonomiske situasjonen i Hellas er saken som gjør inntrykk på flest er ikke så rart. Det skrives mye om det, og mange har nok planlagt eller allerede gjennomført ferie i landet. Vi husker jo helst ting som angår oss selv, eller noen vi kjenner, sier medierådgiver i PR-operatørene, Nils Johan Halvorsen.
(Saken fortsetter under lista).
Disse sakene fikk mest oppmerksomhet i mediene i andre kvartal 2015:
- Situasjonen i Syria – 18.124 saker
- Den islamske staten (IS) – 9.588 saker
- Debatt rundt kommunesammenslåing – 8.310 saker
- Den greske økonomien – 7.727 saker
- Oljekrisen – 6.718 saker
- Båtflyktningene i Middelhavet – 5.592 saker
- Jordskjelvet i Nepal – 5.031 saker
- Kvoteflyktninger – 4.266 saker
- Landbruksoppgjøret – 4.234 saker
- FA-toppenes korrupsjon – 3.968 saker
AgendaTracker-undersøkelsen gjennomføres som et samarbeid mellom kommunikasjonsbyrået PR-operatørene, medieanalysebyrået Retriever og meningsmålingsinstituttet YouGov.
Vil ha flere gladsaker
På listen over de ti mest omtalte sakene i andre kvartal 2015 er det saker med negativt fortegn som dominerer.
Syria er den saken som utvilsomt har fått mest omtale. Hele 18.124 ganger har saken blitt omtalt norske medier i andre kvartal. Det er nesten dobbelt så mange ganger som IS-terroren, som er omtalt 9.588 ganger.
– Når vi ser at situasjonen i Syria er den klart mest omtalte saken i norske medier, med nesten dobbelt så mange omtaler som neste sak, forteller det meg at mange nok føler at de har nådd metningspunktet hva gjelder Syria, sier Halvorsen.
Et nyhetsbilde preget av negativitet er vanlig, allikevel mener 44 prosent av de spurte at det er for mye negativitet, og at mediene burde dekke flere gladsaker.
Hjemme bra, borte verst
Det er flest utenrikssaker som dominerer folks bevissthet, men av saker her hjemme svarer 28 prosent at debatten om kvoteflyktninger har gjort inntrykk. Videre er det 18 prosent som har lagt spesielt merke til uroen i den norske oljeindustrien.
På Vestlandet har riktignok litt flere bitt seg merke i nedgangen i oljebransjen. Der oppgir 26 prosent av de spurte at temaet har gjort inntrykk.
– Man skulle kanskje tro at litt flere nordmenn, og spesielt vestlendinger, ville satt oljekrisen høyere, så dette er litt overraskende. Fotball og FIFA-korrupsjonen engasjerer tydeligvis mer, når 29 prosent oppgir at dette har gjort inntrykk på dem, mens bare 18 prosent har merket seg oljesaken, sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever.
Når det kommer til debatten rundt kommunesammenslåing viser det seg et misforhold mellom folket og mediene. 8.310 saker har tatt for seg temaet, men bare 12 prosent av befolkningen har lagt spesielt merke til dette.
– Samtidig er vi jo oss selv nærmest, så hvis man ikke er direkte berørt legger man kanskje ikke spesielt merke til det. I mange lokalaviser er jo kommunepolitikk populært, men det ser ut til at innbyggerne ikke bryr seg like mye som journalistene, sier Nilsen.
(©NTB)