Trumper det norske nyhetsbildet: Norske medier har gitt USAs president over 26.000 oppslag første kvartal

Dermed topper han listen over de mest omtalte sakene så langt i år. Andre saker på lista er flyktningestrømmen i Europa, Syria, Therese Johaug og VM på ski.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norske medier har gitt USAs president Donald Trump over 26.000 oppslag i første kvartal i år. 

Dermed topper han overlegent listen over de mest omtalte sakene i norske medier i starten av 2017, viser en ny oversikt fra AgendaTracker. Undersøkelsen kartlegger hvilke mediesaker et representativt utvalg nordmenn har fått med seg og hvordan de reagerer på dem.

Med over 26.000 oppslag er det lang vei ned fra Trump til de øvrige sakene på kvartalets topp-ti-liste. Sak nummer to, flyktningstrømmen gjennom Europa, har til sammenligning bare fått 9.829 oppslag.

Det er særlig innreiseforbudet til Trump som har blitt omtalt, men også en rekke andre Trump-relaterte saker.

– Mediene har definitivt funnet ut at saker om hva den nyvalgte presidenten foretar seg politisk, genererer stor oppmerksomhet. Mange er svært kritiske til Donald Trump og stimuleres derfor av omtaler som gir dem bekreftelse på deres standpunkt. I tillegg har jo presidenten en svært spenstig retorikk som tar seg godt ut i overskrifter, sier rådgiver i PR-operatørene Nikolai Riibe.

De andre sakene som topper listen er krigen mot Syria (8.293 oppslag), dopingsaken mot Therese Johaug (4.819 oppslag) og VM på ski (4.486 oppslag). Også Tour de ski, ulvedebatt, Eirik Jensen-saken, kvinnedagen og opprøret mot Rema etter butikkjedens leverandørkutt har kommet med på ti-på-topp-listen, i motsetning til blant annet terrorangrepet i London.

 

Rema vekker følelser

Respondentene har også blitt bedt om å rangere nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem. Undersøkelsen viser at saken som gjorde oss mest glad i årets første kvartal, var VM på ski i Lahti. Hele åtte av ti nordmenn reagerte med glede over medieomtaler tilknyttet VM på ski. Like mange oppgir også at omtaler av Tour de Ski gjorde dem glade.

En ski-sak som derimot ikke har gjort så mange glade, er Johaugs dopingdom. Hver tredje person sier at denne saken har gjort inntrykk på dem, og åtte av ti sier saken har gjort dem triste eller opprørte.

Rema-saken er også en av sakene som gjorde inntrykk på folk i årets første måneder. Hver fjerde nordmenn sier den har gjort inntrykk, noe som overstiger både ulvedebatten, Eirik Jensen-saken og VM på ski. I tillegg sier 60 prosent at leverandørkuttene gjorde dem triste eller opprørte.

– Leverandørkutt hos Rema 1000 har gjort oppsiktsvekkende stort inntrykk på folk flest sammenlignet med andre saker, som for eksempel Jensen-saken. I tillegg har denne saken gjort lesere triste og opprørte, noe som tyder på at Rema 1000 har sviktet i kommunikasjonen sin, mener Nikolai Riibe.

 

Misnøye med Trump-dekningen

Hele 8 av 10 mener at VM på ski ble godt dekket, mens kun halvparten mener at Donald Trump har blitt godt nok dekket.

– At ikke flere mener at dekningen av Donald Trump har vært tilstrekkelig, kan skyldes mange ting. Enten mener mange at vinklingene blir for tabloide eller at det rett og slett har stått altfor mye gjentakende om den ferske presidenten, sier Guro Lindebjerg, analysesjef i Retriever.

Undersøkelsen gjennomføres av kommunikasjonsbyrået PR-operatørene i samarbeid med medieanalysebyrået Retriever og meningsmålingsinstituttet YouGov.

 

Powered by Labrador CMS