Redaktør i Varden, Eirik Haugen. Foto: Anne Marthe Lilleby Anne Marthe Lilleby
Resultatnedgang for Varden i fjor: – Det er ingen tvil om at konkurransen i Telemark er beintøff
Samtidig ser Varden positiv utvikling når det kommer til digitale abonnenter. – Leserne våre er snart den viktigste inntektskilden vår, sier Varden-redaktør, Eirik Haugen.
Ferske regnskapstall viser at lokalavisen Varden, som er eid av Agderposten Medier, har hatt en nedgang i resultatet før skatt fra 5,4 millioner i 2017 til 2,3 millioner i 2018.
Avisen opplevde en liten nedgang i annonseinntekter på papir fra 35,7 millioner i 2017 til 32,1 millioner i 2018. Det samme gjelder digitale annonseinntekter, som gikk fra 9,7 millioner i 2017 til 6,8 millioner i 2018.
Varden hadde imidlertid en liten økning på abonnementsinntekter fra 41,9 millioner i 2017 til 42,6 millioner i 2018.
– Et fall vi ikke er tilfredse med
Ansvarlig redaktør i Varden Tom Erik Thorsen opplevde altså en økning i abonnementsinntekter, men et fall i annonsemarkedet.
– Vi er fornøyde med utviklingen i lesermarkedet i 2018, med en hyggelig opplagsvekst og økning i abonnementsinntektene. Print er fortsatt den viktigste driveren, men vi har en god og fortsatt vekst i det digitale lesermarkedet, sier ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen.
Denne utviklingen fortsetter inn i 2019, ifølge Thorsen, men legger samtidig til at det har vært krevende:
– Det har åpenbart vært mer krevende på annonsesiden, med et fall vi ikke er tilfredse med.
Redaktør Eirik Haugen mener Varden opplever det samme som mediebransjen generelt:
– Vi ser jo de samme tingene som mediebransjen generelt, og at annonsemarkedet går ned. Men vi står oss veldig på et økende antall betalende lesere, sier redaktør i Varden, Eirik Haugen.
Varden
2018
2017
Endring
Omsetning
95,6 mill.
100,6 mill.
-5.0%
Driftsresultat
1, 8 mill.
4,9 mill.
-63.3%
Resultat før skatt
2, 3 mill.
5,4 mill.
-57.4 %
Driftsmargin
1.9 %
4.9 %
-61.2 %
Vil fortsette å ansette folk
Til tross for nedgangen er Thorsen og Haugen fornøyde, og avisen startet 2019 med å ansette tre nye journalister. Og vil ansette flere i løpet av året, for å satse videre. Han legger imidlertid til at konkurransen er tøff:
– Det er ingen tvil om at konkurransen i Telemark er beintøff, for ikke å si landets tøffeste, men vi har stor tro på en satsing på godt, lokalt innhold som angår telemarkingene – noe som gjenspeiler seg i vår redaksjonelle satsing, sier Thorsen.
Selv om den største inntektskilden fortsatt er annonser, går utviklingen i riktig retning, mener Haugen.
– Nå har det nesten blitt motsatt av hvordan det har vært tidligere, hvor betalende brukere av avisen ligger høyere enn inntektene vi har på annonser. Leserne våre er snart den viktigste inntektskilden vår, sier Haugen.
– Vi ser en utvikling der folk vil betale for å lese oss, heldigvis.