Sjefredaktør Katrine Lia i Agderposten.

Annonsefall i Agderposten:
– Det har vært krevende

Har i år nådd milepæl på 20.000 abonnenter. Likevel legger Agderposten bak seg et 2023 med større kostnader enn før.

Publisert

I Agderposten har de i august nådd en ny milepæl. Nå har avisen over 20.000 abonnenter.

– Det er vi kjempehappy med. Det er veldig, veldig gøy. Det er et tall vi har jaget det siste året, sier sjefredaktør Katrine Lia.

De har om lag 24 personer som jobber i redaksjonen, og det siste året har de satset hardt på å være gode på breakingnyheter.

– Og da mener jeg ikke bare breaking i forhold til blålyshendelser, men breaking i forhold til sport, kultur og alle felt.

Hun sier de jobber med en tydelig bevissthet om hvem de er til for.

– Den digitale leseren er veldig bevisst på at når du kommer til vår side, så er det lokale nyheter du forventer å få. Og så kan du heller få de andre tingene hos andre.

– Krevende 

Regionavisen merker også at de legger bak seg et økonomisk krevende år. Årsresultatet for 2023 går ned fra året før.

– Det har vært krevende. Ikke på brukerinntektssiden, for der har vi stort sett levert over budsjett, men på annonsesiden som de fleste kjenner på. Så det har jo ført til at vi har måttet være litt tilbakeholdende med nye ansettelser blant annet. Men vi har aldri vært i noen nedbemanningssituasjon hos oss, sier hun.

I 2023 tjente avisen litt over 100 millioner kroner, mens de hadde kostnader på om lag 95 millioner kroner. Det er fem millioner kroner mer i utgifter enn året før.

– Vi hadde noen økte lønnskostnader, som må sees i sammenheng med lønnsoppgjøret og personellmessige endringer. 

Andre kostnader økte med nesten tre millioner kroner, deriblant to millioner i økte konsulent- og rådgivingstjenester. Distribusjonskostnadene sank med en million.

– Det var en del engangskostnader knyttet til bytte av systemer, både for publisering og abonnement, inn i konsernsystemer. Der måtte vi en periode kjøre noen doble kostnader på de ulike systemene, forklarer hun.

Driftsresultatet lander på 6,8 millioner kroner i pluss, som er ned fra 11,8 millioner kroner året før.

Annonseinntektene går ned (700.000 kroner), spesielt på papir, mens brukerinntektene går opp (400.000 kroner). Under posten øvrige inntekter har de tjent nesten 300.000 kroner mer i 2023 enn året før.

Tatt seg opp i år

Så langt i 2024 sier hun det går bedre.

– Nå går det så bra på brukerinntektssida. Og annonseinntektene har også tatt seg opp, mye mer enn vi fryktet i januar, februar og videre utover i år.

De har planer om å ha en stø kurs fremover. Hva det nye målet er, nå som de har rundet 20.000 abonnenter, er ikke bestemt ennå.

En annen milepæl for avisen er at den fylte 150 år i sommer. Det har blant annet ført til en fotoutstilling i de nåværende lokalene og på biblioteket i byen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS