– Vi leverer over budsjett så langt. Men det er fremdeles svingende på annonser, forteller Agderposten-redaktør Katrine Lia om 2023 så langt.

Agderposten øker inntektene - men redaktøren er bekymret for annonsemarkedet

– Vi leverer fint på brukerinntekter. Utfordringen er om vi klarer å demre opp fallet for komplett-abonnementer med digitale abonnementer, sier sjefredaktør Katrine Lia. 

Publisert

Agderposten økte inntektene i 2022, men resultatet sank. Det viser årsregnskapet for fjoråret.

Polaris-avisen endte fjoråret med samlede inntekter på 102,3 millioner kroner, opp fra 101,3 millioner kroner året for.

Samtidig økte kostnader fra 87,4 millioner kroner til 90,4 millioner. Den største økningen kommer fra lønnskostnader.

Brukerinntektene går opp

Sjefredaktør og daglig leder i Agderposten, Katrine Lia, forteller til Medier24 at det primært handler om pensjon. 

– Agderposten hadde i 2022 en lønnskostnad på 23,1 millioner kroner mot 19,2 millioner i 2021. Endring i lønnskostnad er hovedsakelig relatert til økning i pensjonskostnader. Det ble i 2022 inngått avtaler om gavepensjoner som har gitt en økt kostnad i regnskapet, sier Lia. 

Mediehuset endte med et driftsresultat på 11,8 millioner kroner, ned fra 13,9 millioner året før. Årsresultatet endte på 12,8 millioner. 

Lia understreker at det går bra for avisen, og at de er tilfredse med utviklingen i de digitale inntektene. 

– Vi leverer fint på brukerinntekter. Utfordringen er om vi klarer å demre opp fallet for komplett-abonnementer med digitale abonnementer, sier Lia.

Hun legger til at avisen, som de fleste andre, opplever økingen i papirkostnader.

– Og selv om antallet komplett-abonnenter går ned, går ikke utgiftene ned. Samtidig ser vi at annonsemarkedet på papir svinger mye mer enn det har gjort før, sier Lia.

– Det har vært en reduksjon i annonseinntekter mot fjoråret. Det var i 2022 et godt annonsesalg første halvår, og ble mer krevende i andre halvår. Samlede annonseinntekter var i 2022 på 33 millioner kroner mot 34,5 millioner i 2021, sier hun.

 Fremdeles penger i papiravisen

Og Lia forteller at året så langt også ser bra ut på brukerinntektene.

– Vi leverer over budsjett så langt. Men det er fremdeles svingende på annonser, sier hun.

– Gjør de økte papirprisene at dere vurderer frekvenskutt?

– Jeg tror ikke det finnes en eneste redaktør som ikke diskuterer og ser på frekvenskutt. Men så lenge inntektene er der, vil vi gi ut papiravis, sier Lia.  

– Vi vet at veldig mange eldre fremdeles setter pris på papirproduktet. Og det er fremdeles penger i papiravisen. Det er et komplisert regnestykke, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS