Are Stokstad, konsernsjef i Amedia, som tirsdag annonserte oppkjøpet av Nordsjø Media. Innfelt er klubbleder i Avisen Agder, Trine Fladstad.Gard L. Michalsen/Privat.
Amedia kjøper Nordsjø Media:
Kritisk til intern håndtering: – Dette kom som julaften på kjerringa, sier klubbleder
De tillitsvalgte i tre aviser fikk nyheten om Nordsjø Media-salget samtidig som alle andre.
Amedia utvider porteføljen med ni aviser fra Nordsjø Media og ender dermed med 72 aviser under sine vinger. Det ble kjent tirsdag formiddag.
Trine Fladstad, klubbleder i Avisen Agder, er mildt sagt overrasket over bomben som slapp tirsdag.
– Dette kom som julaften på kjerringa. Vi ante ingenting, og jeg er både veldig overrasket og lamslått. Det har aldri vært snakk om noe oppkjøp i det hele tatt. Ingen har visst noe som helst. Dette ble vi informert om i en pressemelding, sier hun til Medier24.
– Det er kritikkverdig at en opplyser de ansatte via en pressemelding, når en tross alt driver med kommunikasjon, legger hun til.
Fladstad er likevel positiv over at det er Amedia som har tatt over eierskapet.
– Schibsted-alternativet ville vært mye verre. En må bare prøve å tenke positivt. De driver med lokalaviser fra før, men som sagt – vi er veldig overrasket og lamslåtte, i og med at det kom så overraskende på.
– Visste ikke noe
Åge Bjørnevik, klubbleder i Jærbladet er tirsdag på NJs styrekløftkonferanse i Oslo. Dermed har han ennå ikke fått snakket med sine kolleger i avisa.
– Vi visste ikke noe om dette før det kom i offentligheta. Sånn sett var det overraskende, men heller ikke helt uventa nå som eierne har begynt å nå pensjonsalder. Det er heller ikke overraskende at de velger et av de store konsernene, sier han.
Ettersom nyheten er såpass fersk, vet han veldig lite om hva det vil bety for de ansatte i Jærbladet.
– Det er viktig å ha en eier som satser på lokalt innhold, og som vil satse på god lokaljournalistikk. Det registrerer jeg at Amedia sier at de vil med oppkjøpet. Det er veldig gledelig, sier han.
– Hadde vært greit å informere…
Klubbleder i Solabladet, Trine Højmark, ante heller naturligvis ingenting før det ble offentlig kjent.
– Vi visste ikke om det før dere. Vi fikk en mail samtidig som pressemeldingen.
– Hva synes du om håndteringen internt?
– Jeg tenker at det hadde vært greit å informere oss om det.
Højmark håper Solabladet nå kan dra nytte av konsernet, som nå eier totalt 72 aviser over hele landet.
– Jeg ser for meg at det er mye bra kompetanse i Amedia, som vi kan få ut av et slikt eierskap. De har mye erfaring som vi kanskje kan spille videre på. Jeg vet ikke hva dette vil ha å si på vår drift og hvor stor innblanding det blir, så jeg vet ikke hvor mye jeg kan uttale meg om det, sier hun til Medier24.
– Kom som en bombe
Sindre Haugen Mehl, leder Agder Journalistlag forteller at nyheten kom som en skikkelig bombe for deres medlemmer.
– Nå har jeg snakket med klubbene i de ulike avisene, og det kommer som lyn fra klar himmel for begge avisene i Agder, sier han når Medier24 snakker med ham.
Og fortsetter:
– Det har ikke vært noen signaler om oppkjøpet i det hele tatt. Det er litt avventende optimisme. En er preget av overraskelse. Når det er snakk om oppkjøp, så ser vi på Amedia som en god løsning, siden de satser på lokalaviser.
Han forteller at han har vært den som har orientert en del av journalistene.
– Det er andre som bare har fått pressemeldingen. De har ikke blitt orientert av virksomheten sin en gang. Når en jobber i nyhetsbransjen er informasjon viktig. Når en ikke har fått heads-up på forhånd så er det tankevekkende, sier han.
Haugen Mehl vil likevel ikke gå hardt ut imot informasjonsflyten:
– Jeg tror ikke det er grunn til å rase, eller å gå hardt imot det. Dersom dette er med på å styrke en framtidig drift av avisene, så er beslutningen velkommen. Nordsjø Media har stått sterkt i avisene de har eid. Det er tidlig å si noe om konsekvensene for min del, men det er ingen stor panikk.
– Viktig at de kommer inn i organene
Eva Stenbro, konserntillitsvalgt i Amedia sier dette:
– Når det er sånn at Nordsjø Media ønsker å selge, så passer de inn i vår portefølje som det heter, sier hun.
Som konserntillitsvalgt forteller hun at det ikke formellt kommer til å skje noe tillitsvalgt-samarbeid før alt av papirarbeid er i orden.
– Det er viktig at de ansatte i Nordsjø Media blir en del av Amedia og kommer inn i de organene vi har, sier hun.
Hun trekker også fram den kompetansen Amedia-konsernet har å tilby.
– Vi vet mye om hva folk vil lese, og det ligger mye kompetanse i vår utviklingsavdeling, sier hun.
Hun forteller at hun ikke har snakket med de tillitsvalgte i avisene ennå.
– Det er viktig å ta med seg at de ulike titlene og redaksjonene består. Det handler mer om at de har en ny paraply som heter Amedia og ikke Nordsjø Media, sier hun.